Σάββατο 5 Φεβρουαρίου 2011

Συγκέντρωση διαμαρτυρίας από τους διοικητικούς υπάλληλους του Δ.Π.Θ.

Κοινή αντίδραση με καθηγητές και πρυτανικές αρχές, ενάντια στο νέο νομοσχέδιο
Την αντίθεσή τους στο νέο νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας για την τριτοβάθμια εκπαίδευση εξέφρασαν την Πέμπτη το πρωί και οι διοικητικοί υπάλληλοι του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης. Οι αλλαγές, που προβλέπει το νέο νομοσχέδιο, έχει ήδη προκαλέσει σφοδρές αντιδράσεις σε φοιτητές και διοίκηση, ενώ οι διοικητικοί υπάλληλοι έρχονται να συμμετάσχουν σε αυτή τη διαμαρτυρία με μια σειρά ζητημάτων, τα οποία θίγουν τα εργασιακά και μισθολογικά τους δικαιώματα, ενώ καθιστούν αβέβαιο το μέλλον τους. Στη συγκέντρωση διαμαρτυρίας, έξω από την πρυτανεία του ΔΠΘ συμμετείχαν και εκπρόσωποι συλλόγων καθηγητών και μελών ΔΕΠ, που δήλωσαν τη συμπαράστασή τους, ενώ και κατά τη συνάντησή τους με τον αντιπρύτανη του ΔΠΘ, κ. Γιώργο Κώστα, εκφράστηκε η κοινή αντίθεση στις αλλαγές, που προβλέπονται συνολικά για την τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Σταύρος Τσάγκος, πρόεδρος του Συλλόγου Διοικητικού Προσωπικού του ΔΠΘ «Εάν θα ισχύσουν αυτά τα μέτρα θα έχουμε ένα επιπλέον μειονέκτημα στο ΔΠΘ»


Ο πρόεδρος του Συλλόγου Διοικητικού Προσωπικού του ΔΠΘ, κ. Σταύρος Τσάγκος, εξέφρασε την αντίθεση των υπαλλήλων στο περιεχόμενο του κειμένου διαβούλευσης του νέου νομοσχεδίου, που στο γενικό του περίγραμμα θίγει το δημόσιο χαρακτήρα και το αυτοδιοίκητο του πανεπιστημίου. Ειδικότερα, σε όσες από τις ρυθμίσεις αφορούν τους διοικητικούς υπαλλήλους, εστίασε αρχικά στις νέες εργασιακές σχέσεις, οι οποίες εισάγονται, σύμφωνα με τις οποίες «προβλέπεται ένα ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα από την πολιτεία, χωρίς αυτό να προσδιορίζεται, και το συμπλήρωμα θα εξαρτάται από την οικονομική δραστηριότητα, που θα αναπτύξει το κάθε πανεπιστήμιο, είτε από τα ερευνητικά προγράμματα, είτε αργότερα πιθανώς από δίδακτρα, που θα επιβληθούν». Σε ό,τι έχει να κάνει με το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο, ο κ. Τσάγκος τόνισε ότι, «εάν θα ισχύσουν αυτά τα μέτρα, στο ανταγωνιστικό περιβάλλον, που δημιουργείται, ως ένα ακριτικό πανεπιστήμιο, θα έχουμε ένα επιπλέον μειονέκτημα, τόσο λόγω της ανάπτυξης στις πόλεις μας, αλλά και λόγω του ότι βρισκόμαστε μακριά από τα κέντρα». «Υπάρχουν, επίσης, φόβοι», συνέχισε, «ότι το φοιτητικό δυναμικό του πανεπιστημίου θα μειωθεί, με όλες τις δυσμενείς συνέπειες, που θα επιφέρει στην ανάπτυξη της τοπικής κοινωνίας. Υπάρχουν φόβοι ότι θα μειωθούν τα τμήματα, κάτι που θα προκαλέσει φυσικά και τη μείωση θέσεων εργασίας». Έκανε λόγο μάλιστα για μια ήδη σημαντική μείωση του διοικητικού προσωπικού τα τελευταία χρόνια, αφού σε διάστημα 5 ετών έχει μειωθεί κατά 120 άτομα. «Μόνο το 2010», παρατήρησε, «αποχώρησαν 30 άτομα, λόγω συνταξιοδότησης», ενώ παρόμοια εκτίμησε και την πορεία για τη φετινή χρονιά. Καταλήγοντας, υπογράμμισε ότι «υπάρχουν δυνατότητες βελτίωσης της λειτουργίας των δημόσιων πανεπιστημίων, αλλά σίγουρα δεν είναι δυνατόν να πραγματοποιηθούν κάτω από αυτές τις συνθήκες και με ένα κείμενο διαβούλευσης γενικό και αόριστο, το οποίο παραπέμπει σε θέματα, που εγείρουν πολλές αμφισβητήσεις».


Γιώργος Κώστα, αντιπρύτανης ΔΠΘ «Με τις αλλαγές, που προβλέπονται για τα πανεπιστήμια, πρέπει όλοι να αρχίσουμε να ανησυχούμε»

Ο αντιπρύτανης του Δημοκρίτειου Πανεπιστήμιου, Γιώργος Κώστα, δήλωσε τη συμπαράσταση των πρυτανικών αρχών στον αγώνα, που κάνουν οι διοικητικοί υπάλληλοι. Τόνισε δε ότι «με το κείμενο διαβούλευσης και με τις αλλαγές, που προβλέπονται για τα πανεπιστήμια, πρέπει όλοι να αρχίσουμε να ανησυχούμε και να το συζητάμε». Όσον αφορά, συγκεκριμένα τους διοικητικούς υπαλλήλους, εξέφρασε την πεποίθηση ότι «έχουν δίκιο στα αιτήματά τους». Από την άλλη μεριά, δεν παρέλειψε να δηλώσει αισιόδοξος ότι «πολλές από τις αλλαγές, που διαρρέουν, λειτουργούν αποκλειστικά και μόνο για να μας φοβίσουν και ο νέος νόμος θα είναι πιο κοντά στην πραγματικότητα και θα λύνει πραγματικά προβλήματα».

«Το κείμενο διαβούλευσης ξεκινάει από λάθος βάση και περιλαμβάνει ρυθμίσεις, που πάνε πολλά χρόνια πίσω στην παιδεία»

Αναφέρθηκε επίσης στη συνάντηση των πρυτάνεων από 6 πανεπιστήμια της Βορείου Ελλάδος, που έλαβε χώρα την περασμένη Τετάρτη και συζητήθηκαν εκτενώς οι ρυθμίσεις, που περιλαμβάνονται στο κείμενο διαβούλευσης. Σε αυτήν την συνάντηση, σύμφωνα με τον κ. Κώστα, κοινή ήταν η εκτίμηση ότι το κείμενο διαβούλευσης μπορεί να έχει ορισμένα θετικά σημεία, αλλά ξεκινάει από λάθος βάση και περιλαμβάνει ρυθμίσεις, οι οποίες θα μας πάνε πολλά χρόνια πίσω στην παιδεία». Επικέντρωσε ειδικότερα σε τρία σημεία, ένα από τα βασικότερα είναι και το άρθρο 16 του Συντάγματος, όπου τόνισε, πως «για να αλλάξει ο τρόπος διοίκησης του πανεπιστήμιου, θα πρέπει να αλλάξει και το Σύνταγμα». «Διαφορετικά», συνέχισε, «δε μπορεί να αλλάξει ο τρόπος διοίκησης, γιατί θα είναι παράνομος». Κατά δεύτερον εστίασε στον, όπως χαρακτηριστικά δήλωσε, «οικονομικό στραγγαλισμό» των πανεπιστήμιων, αφού καθημερινά αλλάζουν τα δεδομένα, σε σχέση με τα συμφωνηθέντα από τον τετραετή προγραμματισμό. «μερικές φορές», υποστήριξε, «αισθανόμαστε ότι γίνεται ένας εκβιασμός, προκειμένου να μη ληφθούν και χειρότερα μέτρα». Τέλος, ο κ. Κώστα παρατήρησε ότι «τους τελευταίους μήνες ξαφνικά ανακαλύφθηκαν όλα τα κακά και τα άσχημα του ελληνικού πανεπιστήμιου, όπου και τα ΜΜΕ ξαφνικά ρίχνουνε λάσπη στο ελληνικό δημόσιο πανεπιστήμιο». «όχι ότι δεν υπάρχουν», παραδέχτηκε, «αφού εμείς είμαστε εκείνοι, που τα αναδεικνύουμε, εμείς είμαστε, που τα καταγγέλλουμε».

Παντελής Μπότσαρης, εκπρόσωπος καθηγητών «Γίνεται ένας διάλογος, που ο ένας μιλάει και ο άλλος ακούει, χωρίς να λέει την άποψη του»

Ο κ. Παντελής Μπότσαρης, αντιπρόεδρος του Συλλόγου καθηγητών της Πολυτεχνικής Σχολής Ξάνθης, υπογράμμισε τη στήριξη του συλλόγου στα δίκαια αιτήματα των διοικητικών υπάλληλων, ενώ στάθηκε στο γεγονός ότι «το ΔΠΘ είναι το μοναδικό πανεπιστήμιο, μαζί με το πανεπιστήμιο Αιγαίου, που είναι κατακερματισμένο σε τέσσερις πόλεις», κάτι, που έκρινε ότι λειτουργεί ανασταλτικά στην αποτελεσματική του λειτουργία, αλλά και στην προσπάθεια των υπαλλήλων. Αναφέρθηκε επίσης στον ψαλιδισμό των μισθών των υπαλλήλων και των καθηγητών σε μεγάλο βαθμό την τελευταία δεκαετία, τονίζοντας ότι «και ο μισθός αποτελεί ένα κίνητρο». Κράτησε θετική στάση υπέρ της αξιολόγησης και της κοινωνικής λογοδοσίας των υπαλλήλων του πανεπιστήμιου, αλλά υπογράμμισε το λανθασμένο τρόπο με τον οποίο επιβάλλονται, κάνοντας λόγο «για έναν διάλογο, που ο ένας μιλάει και ο άλλος ακούει, χωρίς να λέει την άποψη του». Καταλήγοντας, τόνισε τη στήριξή του στο δημόσιο χαρακτήρα, που πρέπει να διατηρηθεί στα πανεπιστήμια.

Μάρθα Πύλια, εκπρόσωπος μελών ΔΕΠ «Ο αγώνας για το δημόσιο πανεπιστήμιο είναι περισσότερο κοινός από ποτέ»

Από το σύλλογο μελών ΔΕΠ των ανθρωπιστικών επιστήμων, η κ. Μάρθα Πύλια, δήλωσε των συναδέλφων της αλληλεγγύη στον αγώνα των διοικητικών υπαλλήλων, τονίζοντας ότι «αυτή τη στιγμή ο αγώνας για το δημόσιο πανεπιστήμιο είναι περισσότερο κοινός από ποτέ». «Δε θίγει συντεχνιακά συμφέροντα», υποστήριξε, «όπως φέρεται από τις δηλώσεις διαφόρων εγκάθετων και σε τηλεοπτικές εκπομπές, αλλά είμαστε απέναντι σε οποιαδήποτε παρανομία συμβαίνει στο δημόσιο πανεπιστήμιο. Είμαστε υπέρ του δημόσιου πανεπιστήμιου, γιατί πρόκειται για ένα δημόσιο αγαθό για όλη την κοινωνία». «Ένα ιδιωτικό πανεπιστήμιο», κατέληξε, «αποκλείει ανθρώπους, που έχουν τις δυνατότητες, αλλά δεν έχουν τα χρήματα να συμμετέχουν και να προοδεύουν. Ένα ιδιωτικό πανεπιστήμιο είναι ένα απολύτως ταξικό πανεπιστήμιο».

Με την πλάτη στον τοίχο το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης

Προβλήματα στις λειτουργικές ανάγκες λόγω της υποχρηματοδότησης

Πολύς λόγος έχει γίνει τελευταία για την υποχρηματοδότηση, που δέχεται, λόγω της οικονομικής συγκυρίας, και το Δημοκρίτειο πανεπιστήμιο Θράκης. Η μείωση της χρηματοδότησης ανέρχεται επίσημα στο ποσοστό του 33-35%, αλλά σύμφωνα με δηλώσεις του αντιπρύτανη, κ. Γιώργου Κώστα, καθημερινές είναι οι δυσάρεστες εκπλήξεις για τη διοίκηση, που δεν εισπράττει ούτε καν τα προβλεπόμενα χρήματα, μετά την παραπάνω μείωση. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του, το μέλλον προβλέπεται δυσοίωνο, εφόσον εξακολουθήσει η ίδια κατάσταση, ενώ υπογράμμισε τη δυσκολία ανταπόκρισης ακόμα και στα λειτουργικά έξοδα του πανεπιστημίου. Βάσει της δεδομένης αυτής κατάστασης, φαντάζει πολυτέλεια πλέον για το ΔΠΘ η διάθεση χρημάτων για την υλοποίηση προγραμμάτων ερευνάς και γενικότερα προαγωγής και ανάπτυξης των επιστημών.

«Καθημερινά αλλάζει ο τρόπος του «παιχνιδιού» και εμείς, φυσικά, δε μπορούμε να αντιδράσουμε»

Σύμφωνα με τον κ. Κώστα, «καθημερινά και απροειδοποίητα λαμβάνουμε μικρότερη χρηματοδότηση και από την ήδη μειωθείσα». «αν δεν είχαμε παραλάβει μια καλή «προίκα» από την προηγούμενη διοίκηση», τόνισε, «δε θα μπορούσαμε να ανταποκριθούμε σε υποχρεώσεις, που είχαμε αναλάβει». «Καταλαβαίνουμε», συνέχισε, «ότι περνάμε μια οικονομική κρίση, αλλά το βασικό ζήτημα είναι εκείνα, τα οποία συμφωνούμε, να ισχύουν μέχρι το τέλος. Καθημερινά αλλάζει ο τρόπος του «παιχνιδιού» και εμείς, φυσικά, δε μπορούμε να αντιδράσουμε. Στις 30 Δεκεμβρίου, που λάβαμε τη χρηματοδότηση, ήρθε επιπλέον μειωμένη κατά 1 εκατ. ευρώ. Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να τα δανειστούμε από τον προϋπολογισμό του 2011, για να πληρώσουμε τις υποχρεώσεις μας. Κάποια στιγμή, όμως, θα φτάσουμε σε ένα σημείο, που δε θα έχουμε να πληρώσουμε. Αυτή τη στιγμή έχουμε στα όρια και έχουμε μειώσει σχεδόν στο μηδέν τα έξοδα για έρευνα και ανάπτυξη. Αν μειωθεί κι άλλο η χρηματοδότηση, δεν ξέρω πού θα καταλήξουμε. «Καταλαβαίνουμε ότι όλη η ελληνική κοινωνία διανύει μια οικονομική κρίση», κατέληξε, «αλλά θεωρώ ότι η παιδεία είναι πιθανώς μια από τις διέξοδος από αυτήν την κρίση».

«Να συμφωνήσουμε κάποια στιγμή ότι η παιδεία είναι ένα εθνικό ζήτημα και να ορισθεί μια κοινή στρατηγική»

Δεν παρέλειψε να αναφερθεί και στον κίνδυνο, που διατρέχουν συγκεκριμένα τμήματα του ΔΠΘ και δη τα καινούργια τμήματα, που βρίσκονται στην Κομοτηνή, αυτά των Πολιτικών Επιστημών και της Διοίκησης Επιχειρήσεων. Έχουμε ασχοληθεί εκτενώς το προηγούμενο διάστημα με τα προβλήματα, που έχουν προκύψει στα εν λόγω τμήματα, και την υπολειτουργία τους λόγω έλλειψης προσωπικού. Χαρακτηριστική ήταν η απάντηση του αντιπρύτανη, ο οποίος τόνισε ότι «σε όλον τον κόσμο, πριν δημιουργηθεί ένα καινούργιο τμήμα, εξασφαλίζουμε τους χώρους και αυτούς, που θα διδάξουν, και κάνουμε έρευνα αγοράς, για να διαπιστώσουμε τη χρησιμότητά του και τις δυνατότητες επιτυχίας». «Φοβάμαι ότι εδώ στην Κομοτηνή», συνέχισε, «ξεκινήσαμε ανάποδα. Πρώτα είπαμε ότι θα τα ιδρύσουμε και μετά ψάξαμε τους χώρους, τους διδάσκοντες και το πρόγραμμα σπουδών». Όλη αυτή τη νοσηρή φιλοσοφία, που επιφέρει και τα ανάλογα αποτελέσματα, την απέδωσε στην έλλειψη κοινής στρατηγικής από τις εκάστοτε ηγεσίες του υπουργείου παιδείας. Όπως δήλωσε, «έχουμε βαρεθεί να αλλάζουν τα πράγματα κάθε τρία χρόνια. Ο κάθε υπουργός έχει ένα όραμα, και μπορούμε να καταλάβουμε τις καλές προθέσεις του, αλλά το θέμα είναι να συμφωνήσουμε κάποια στιγμή ότι η παιδεία είναι ένα εθνικό ζήτημα, να ορισθεί μια κοινή στρατηγική, με όρους ακαδημαϊκούς, και η οποία θα τηρείται».


Συντάκτης:Θωμάς Σταμούλης
e-mail: paratiritis.stamoulis@gmail.com


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου