Πηγή:Ρεθεμνιώτικα Νέα
Σίγουρα, όσοι από εσάς θα μπείτε στον ευγενή κόπο να διαβάσετε αυτό το άρθρο, θα έχετε αναρωτηθεί τι τέλος πάντων είναι ο κοινωνιολόγος, ποιες είναι οι επαγγελματικές προοπτικές της κοινωνιολογίας ως τμήματος, που μπορείς να βρεις έναν κοινωνιολόγο, σε τι μπορεί να σε βοηθήσει κτλ… Όπως θα καταλάβατε απ’ την βαθυστόχαστη εισαγωγή μας στο θέμα του άρθρου, θα μιλήσουμε για τα εργασιακά δικαιώματα της Κοινωνιολογίας. Κακά τα ψέματα, η Κοινωνιολογία δεν έχει σαφές επαγγελματικό μέλλον, όπως έχουν άλλα τμήματα, π.χ. Ιατρική, Λογιστική ή Παιδαγωγικά, και αυτό θεωρητικά και πρακτικά θέτει σε μια δυσμενή θέση τους φοιτητές των τμημάτων Κοινωνιολογίας αλλά και τους υποψηφίους εισακτέους σ’ αυτά τα τμήματα μέσω των Πανελληνίων εξετάσεων. Είναι σαφές ότι περίπου 800 φοιτητές, που εισάγονται κάθε χρόνο στα τμήματα Κοινωνιολογίας, θα είναι οι περισσότεροι άνθρωποι που θα οδηγηθούν είτε στην ανεργία είτε σε κάποιο άλλο επάγγελμα καθόλου συναφές με το αντικείμενο σπουδών τους!
Ας αναρωτηθούμε κάτι, λοιπόν, με ρεαλισμό: Που μπορεί, στην Ελλάδα πάντα, να δουλέψει ένας απόφοιτος Κοινωνιολογίας; Ας σκεφτούμε λίγο. Μπορεί να διδάξει το μάθημα της Κοινωνιολογίας στην Γ Λυκείου, μπορεί… να γίνει ακαδημαϊκός. Τα παραδείγματα που δίνουμε είναι λίγα, γιατί κι εμείς οι ίδιοι δυσκολευόμαστε να σκεφτούμε που μπορεί να δουλέψει ένας κοινωνιολόγος! Ας δούμε, όμως, και την… πλέον ουτοπική σκοπιά, όπως τη διαβάσαμε στην εφημερίδα της Κυβερνήσεως (αριθμός φύλλου 199, τεύχος 1ο, 1 Οκτωβρίου του 2009).
Ενδεικτικά, το ΦΕΚ αναφέρει ότι οι απόφοιτοι Κοινωνιολογίας μπορούν να εργαστούν, πέρα από όσα αναφέραμε παραπάνω, σε δημόσιες υπηρεσίες (όπως υπουργεία, τοπική αυτοδιοίκηση, κοινωνικές υπηρεσίες κτλ). Αλλά για να είμαστε συνεπείς στον όρο που θέσαμε παραπάνω, δηλαδή να μιλήσουμε ρεαλιστικά, σε τέτοιες θέσεις προτιμώνται πτυχιούχοι άλλων σχολών, ας πούμε ανώτερων απ’ την Κοινωνιολογία, όπως Νομική, είτε όσοι απλά έχουν… μέσο (ένα μπάρμπα υπουργό, έναν κουμπάρο βουλευτή και πάει λέγοντας)! Ακόμη, αναφέρει ότι θα μπορούσαν να εργαστούν σε φορείς που ασχολούνται με την έρευνα των συνθηκών εργασίας και τα εργασιακά δικαιώματα. Τι να πρωτοσχολιάσουμε εδώ! Έγινε ποτέ στην Ελλάδα ουσιαστική έρευνα για τα εργασιακά δικαιώματα; Και στο κάτω-κάτω, για ποια εργασιακά δικαιώματα μιλάμε, όταν, για παράδειγμα, σωρεία φοιτητών και όχι μόνο εργάζονται ανασφάλιστοι και όχι πάντα στις καλύτερες συνθήκες εργασίας; Επίσης, λέει το ΦΕΚ ότι θα μπορούσαν να εργαστούν στο υπουργείο Περιβάλλοντος ή σε κάποιου άλλου είδους ενασχόληση σχετική με το περιβάλλον. Προτεραιότητα, σαφώς, δίνεται σε πτυχιούχος τμημάτων Περιβαλλοντολογίας είτε (ξανά) σε όσους έχουν βύσμα! Άλλη μια επαγγελματική ενασχόληση που αναφέρεται στην εφημερίδα της Κυβερνήσεως είναι σε οργανισμούς και φορείς, δημόσιους ή ιδιωτικούς, για το σχεδιασμό προγραμμάτων για τους ανέργους και την επιμόρφωση των εργαζομένων! Εδώ απλά γελάμε! Πότε σ’ αυτό το κράτος (δικαίου…) προσλήφθηκαν άνθρωποι για τα παραπάνω; Ποτέ! Πάμε παρακάτω: λέει το ΦΕΚ ότι μπορούν να ενασχοληθούν στις ένοπλες δυνάμεις και στα σώματα ασφαλείας. Δηλαδή αυτό που μένει να δούμε, είναι φίλους μας απ’ την κοινωνιολογία πάνω σε τανκ ή με γκλοπ στο χέρι και σε λίγο καιρό ένα φιλόλογο να μπορεί να ανοίξει ιατρείο, με αποτέλεσμα τα επαγγέλματα να χάνουν την ουσιαστική τους ταυτότητα! Θα κλείσουμε αυτή την σύντομη και ενδεικτική παρουσίαση των όσων λέγονται στο ΦΕΚ με την εξής βιτριολική αναφορά: μπορούν, λοιπόν, να εργαστούν (οι κοινωνιολόγοι) στα σωφρονιστικά ιδρύματα, ως εμψυχωτές σε αντικείμενο σχετικό με τις εξειδικευμένες γνώσεις τους. Καταρχήν για ποιο σωφρονισμό μιλάμε την στιγμή που στις ελληνικές φυλακές -κολαστήρια επικρατεί καθεστώς βίας, ναρκωτικών και μαφίας. Επίσης, τι εννοεί το υπουργείο όταν μιλάει για εμψυχωτές; Υπάρχει τέτοια ενασχόληση άραγε; Και τέλος, ποια είναι αυτή η εξειδικευμένη γνώση; Μήπως αυτή παρέχεται μονάχα με κάποιο μεταπτυχιακό; Παρενθετικά αλλά πολύ ουσιαστικά, αξίζει να σημειωθεί σ’ αυτό το σημείο ότι γενικά προτιμώνται απόφοιτοι των ΤΕΙ (του ΤΕΙ Κοινωνικής εργασίας π.χ.) για όλες σχεδόν τις θέσεις που μπορεί να καλύψει ένας κοινωνιολόγος και αυτό διότι αποτελούν «φτηνότερα χέρια»…
Καταλήγουμε, λοιπόν, ότι μάλλον το ΦΕΚ είχε μια έντονη διάθεση εμπαιγμού! Μας ρίχνουν στάχτη στα μάτια έτσι ώστε να εφησυχάσουν τους φοιτητές της Κοινωνιολογίας με την πληθώρα των επαγγελματικών προοπτικών που στην ουσία δεν είναι τίποτα άλλο από πυροτεχνήματα εντυπωσιασμού. Το ΦΕΚ ήρθε, εξάλλου, σε μια περίοδο πλήρους αδράνειας γι’ αυτό το θέμα. Όλοι αναρωτήθηκαν τότε με χιουμοριστική διάθεση μήπως γι’ αυτήν την φαινομενική κατοχύρωση ευθυνόταν ο κοινωνιολόγος Πρωθυπουργός της χώρας μας, διότι εδώ και πολλά χρόνια ήταν πάγιο αίτημα των φοιτητών της Κοινωνιολογίας χωρίς όμως αποτέλεσμα… άρα μήπως συνολικά η κίνηση αυτή είχε διάθεση εμπαιγμού από μόνη της;
Παρόλο που οι εποχές ευνοούν την ύπαρξη κοινωνιολόγων και χρειαζόμαστε ανθρώπους με την κοινωνιολογική κατάρτιση, παρατηρούμε ότι στην Ελλάδα, εν αντιθέσει με τον υπόλοιπο κόσμο, όχι μόνο δεν αξιοποιούνται αυτοί οι άνθρωποι αλλά δέχονται και μια συνεχή και συνεπή απαξίωση και απ’ την κοινωνία και απ’ το πολιτικό σύστημα, γιατί σίγουρα κάποιοι έχουμε ακούσει να λένε «έλα, μωρέ, κοινωνιολογία σπουδάζει, υποψήφιος άνεργος είναι!». Κάτι τέτοιο όχι μόνο παρουσιάζει την παρακμή ενός σημαντικού επαγγέλματος αλλά και την εγκληματική αδιαφορία των πολιτικών αυτής της χώρας! Αν θέλουμε να δημιουργούμε πολίτες χωρίς όνειρα και χωρίς αύριο, γιατί, ας μην γελιόμαστε, αν δεν έχεις δουλειά, δεν έχεις ούτε όνειρα ούτε αύριο, τότε τα καταφέρνουμε μια χαρά! Και πόσο σημαντικό είναι τελικά οι νέοι άνθρωποι που σπουδάζουν με κόπους και θυσίες να έχουν το δικαίωμα στην εργασία και στο όνειρο; Μάλλον είναι το πιο σημαντικό, διότι μόνο έτσι συντηρούνται οι αξίες, τα ιδανικά και εντέλει αυτή εδώ η χώρα!
*Ο Δημήτρης Κουκλάκης είναι φοιτητής, Πρόεδρος του Συλλόγου φοιτητών Κοινωνιολογίας Ρεθύμνου και ο Δημήτρης Λιναριτάκης είναι φοιτητής, μέλος της Γενικής Συνέλευσης του τμήματος Φιλολογίας Ρεθύμνου
Η νεκρώσιμη καμπάνα της αστικής κοινωνιολογίας |
Ας αναρωτηθούμε κάτι, λοιπόν, με ρεαλισμό: Που μπορεί, στην Ελλάδα πάντα, να δουλέψει ένας απόφοιτος Κοινωνιολογίας; Ας σκεφτούμε λίγο. Μπορεί να διδάξει το μάθημα της Κοινωνιολογίας στην Γ Λυκείου, μπορεί… να γίνει ακαδημαϊκός. Τα παραδείγματα που δίνουμε είναι λίγα, γιατί κι εμείς οι ίδιοι δυσκολευόμαστε να σκεφτούμε που μπορεί να δουλέψει ένας κοινωνιολόγος! Ας δούμε, όμως, και την… πλέον ουτοπική σκοπιά, όπως τη διαβάσαμε στην εφημερίδα της Κυβερνήσεως (αριθμός φύλλου 199, τεύχος 1ο, 1 Οκτωβρίου του 2009).
Ενδεικτικά, το ΦΕΚ αναφέρει ότι οι απόφοιτοι Κοινωνιολογίας μπορούν να εργαστούν, πέρα από όσα αναφέραμε παραπάνω, σε δημόσιες υπηρεσίες (όπως υπουργεία, τοπική αυτοδιοίκηση, κοινωνικές υπηρεσίες κτλ). Αλλά για να είμαστε συνεπείς στον όρο που θέσαμε παραπάνω, δηλαδή να μιλήσουμε ρεαλιστικά, σε τέτοιες θέσεις προτιμώνται πτυχιούχοι άλλων σχολών, ας πούμε ανώτερων απ’ την Κοινωνιολογία, όπως Νομική, είτε όσοι απλά έχουν… μέσο (ένα μπάρμπα υπουργό, έναν κουμπάρο βουλευτή και πάει λέγοντας)! Ακόμη, αναφέρει ότι θα μπορούσαν να εργαστούν σε φορείς που ασχολούνται με την έρευνα των συνθηκών εργασίας και τα εργασιακά δικαιώματα. Τι να πρωτοσχολιάσουμε εδώ! Έγινε ποτέ στην Ελλάδα ουσιαστική έρευνα για τα εργασιακά δικαιώματα; Και στο κάτω-κάτω, για ποια εργασιακά δικαιώματα μιλάμε, όταν, για παράδειγμα, σωρεία φοιτητών και όχι μόνο εργάζονται ανασφάλιστοι και όχι πάντα στις καλύτερες συνθήκες εργασίας; Επίσης, λέει το ΦΕΚ ότι θα μπορούσαν να εργαστούν στο υπουργείο Περιβάλλοντος ή σε κάποιου άλλου είδους ενασχόληση σχετική με το περιβάλλον. Προτεραιότητα, σαφώς, δίνεται σε πτυχιούχος τμημάτων Περιβαλλοντολογίας είτε (ξανά) σε όσους έχουν βύσμα! Άλλη μια επαγγελματική ενασχόληση που αναφέρεται στην εφημερίδα της Κυβερνήσεως είναι σε οργανισμούς και φορείς, δημόσιους ή ιδιωτικούς, για το σχεδιασμό προγραμμάτων για τους ανέργους και την επιμόρφωση των εργαζομένων! Εδώ απλά γελάμε! Πότε σ’ αυτό το κράτος (δικαίου…) προσλήφθηκαν άνθρωποι για τα παραπάνω; Ποτέ! Πάμε παρακάτω: λέει το ΦΕΚ ότι μπορούν να ενασχοληθούν στις ένοπλες δυνάμεις και στα σώματα ασφαλείας. Δηλαδή αυτό που μένει να δούμε, είναι φίλους μας απ’ την κοινωνιολογία πάνω σε τανκ ή με γκλοπ στο χέρι και σε λίγο καιρό ένα φιλόλογο να μπορεί να ανοίξει ιατρείο, με αποτέλεσμα τα επαγγέλματα να χάνουν την ουσιαστική τους ταυτότητα! Θα κλείσουμε αυτή την σύντομη και ενδεικτική παρουσίαση των όσων λέγονται στο ΦΕΚ με την εξής βιτριολική αναφορά: μπορούν, λοιπόν, να εργαστούν (οι κοινωνιολόγοι) στα σωφρονιστικά ιδρύματα, ως εμψυχωτές σε αντικείμενο σχετικό με τις εξειδικευμένες γνώσεις τους. Καταρχήν για ποιο σωφρονισμό μιλάμε την στιγμή που στις ελληνικές φυλακές -κολαστήρια επικρατεί καθεστώς βίας, ναρκωτικών και μαφίας. Επίσης, τι εννοεί το υπουργείο όταν μιλάει για εμψυχωτές; Υπάρχει τέτοια ενασχόληση άραγε; Και τέλος, ποια είναι αυτή η εξειδικευμένη γνώση; Μήπως αυτή παρέχεται μονάχα με κάποιο μεταπτυχιακό; Παρενθετικά αλλά πολύ ουσιαστικά, αξίζει να σημειωθεί σ’ αυτό το σημείο ότι γενικά προτιμώνται απόφοιτοι των ΤΕΙ (του ΤΕΙ Κοινωνικής εργασίας π.χ.) για όλες σχεδόν τις θέσεις που μπορεί να καλύψει ένας κοινωνιολόγος και αυτό διότι αποτελούν «φτηνότερα χέρια»…
Καταλήγουμε, λοιπόν, ότι μάλλον το ΦΕΚ είχε μια έντονη διάθεση εμπαιγμού! Μας ρίχνουν στάχτη στα μάτια έτσι ώστε να εφησυχάσουν τους φοιτητές της Κοινωνιολογίας με την πληθώρα των επαγγελματικών προοπτικών που στην ουσία δεν είναι τίποτα άλλο από πυροτεχνήματα εντυπωσιασμού. Το ΦΕΚ ήρθε, εξάλλου, σε μια περίοδο πλήρους αδράνειας γι’ αυτό το θέμα. Όλοι αναρωτήθηκαν τότε με χιουμοριστική διάθεση μήπως γι’ αυτήν την φαινομενική κατοχύρωση ευθυνόταν ο κοινωνιολόγος Πρωθυπουργός της χώρας μας, διότι εδώ και πολλά χρόνια ήταν πάγιο αίτημα των φοιτητών της Κοινωνιολογίας χωρίς όμως αποτέλεσμα… άρα μήπως συνολικά η κίνηση αυτή είχε διάθεση εμπαιγμού από μόνη της;
Παρόλο που οι εποχές ευνοούν την ύπαρξη κοινωνιολόγων και χρειαζόμαστε ανθρώπους με την κοινωνιολογική κατάρτιση, παρατηρούμε ότι στην Ελλάδα, εν αντιθέσει με τον υπόλοιπο κόσμο, όχι μόνο δεν αξιοποιούνται αυτοί οι άνθρωποι αλλά δέχονται και μια συνεχή και συνεπή απαξίωση και απ’ την κοινωνία και απ’ το πολιτικό σύστημα, γιατί σίγουρα κάποιοι έχουμε ακούσει να λένε «έλα, μωρέ, κοινωνιολογία σπουδάζει, υποψήφιος άνεργος είναι!». Κάτι τέτοιο όχι μόνο παρουσιάζει την παρακμή ενός σημαντικού επαγγέλματος αλλά και την εγκληματική αδιαφορία των πολιτικών αυτής της χώρας! Αν θέλουμε να δημιουργούμε πολίτες χωρίς όνειρα και χωρίς αύριο, γιατί, ας μην γελιόμαστε, αν δεν έχεις δουλειά, δεν έχεις ούτε όνειρα ούτε αύριο, τότε τα καταφέρνουμε μια χαρά! Και πόσο σημαντικό είναι τελικά οι νέοι άνθρωποι που σπουδάζουν με κόπους και θυσίες να έχουν το δικαίωμα στην εργασία και στο όνειρο; Μάλλον είναι το πιο σημαντικό, διότι μόνο έτσι συντηρούνται οι αξίες, τα ιδανικά και εντέλει αυτή εδώ η χώρα!
*Ο Δημήτρης Κουκλάκης είναι φοιτητής, Πρόεδρος του Συλλόγου φοιτητών Κοινωνιολογίας Ρεθύμνου και ο Δημήτρης Λιναριτάκης είναι φοιτητής, μέλος της Γενικής Συνέλευσης του τμήματος Φιλολογίας Ρεθύμνου
diafono me etiketes tupou: "anoteri i katoteri" sxoli.to gegonos oti oi apofoitoi nomikis theorountai stin elladitsa anotera atoma kai ekpempoun kapoio kiros kai thaumasmo,(kurios se amorfota kai adah atoma),den tous kanei anoterous apo tous koinoniologous i opoiousdipote allous episthmones.kata t'alla sumfono se genikes grammes me to arthro.
ΑπάντησηΔιαγραφήSimfono apolitos. ime kai ego apofitos koinoniologias panepistimiou kiprou kai edo kai 3 xronia pou exo apofitisi den vrisko doulia sinafi me tin spoudi mou. antithetos protimane fitites koinonikis ergasias me dikeologia oti exoun praktiki askisi. eleos paidia/
ΑπάντησηΔιαγραφήκαι το αποτελεσμα ποιο ειναι ?.Μηδεν.Η κοινωνιολογια ειναι μια πανεπιστημιακη Σχολη χωρις αντικειμενο και μελλον.Το Κρατος ειναι αυτο που ειναι οι περι την Κοινωνιολογια (Σχολες,Καθηγητες,Γραμματειες κοκ) τι κανουν για να δικαολογουν την υπαρξη τους ???
ΑπάντησηΔιαγραφήΑυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από έναν διαχειριστή ιστολογίου.
ΔιαγραφήΣυμφωνώ απόλυτα και να σημειώσω ότι ο κλάδος μας σε αντίθεση με τους κοινωνικούς λειτουργούς δεν είναι καθόλου οργανωμένος Θα μπορούσαμε να είχαμε περισσότερες εργασιακές ευκαιρίες.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από έναν διαχειριστή ιστολογίου.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑγαπητε Άδωνη τα σχόλια σου δεν συνΑδουν με τα επιστημονικά σου προσόντα και τα ακαδημαϊκά σου επιτεύγματα και γι' αυτό διαγράφηκαν και για δικό σου όφελος.
ΑπάντησηΔιαγραφήΠαιδιά συγγνώμη κιόλας αλλά η Κοινωνιολογία δεν έχει καμμία σχέση με την Κοινωνική Εργασία. Η μια επιστήμη είναι θεωρητική η άλλη εφαρμοσμένη. Επίσης, ο Κοινωνικός Λειτουργός είναι και επιστήμονας ψυχικής υγείας. Έχεις γνώσεις συμβουλευτικής, ψυχικής υγείας, ψυχολογίας, και προπαντώς έχει διδαχθεί τα μοντέλα παρέμβασης της Κλινικής και της Κοινοτικής Κοινωνικής Εργασίας. Δεν είναι "φθηνότερα χέρια", απλά είναι τελείως διαφορετική επιστήμη. Ενημερωθείτε λίγο, δείτε το πρόγραμμα σπουδών, ψάξτε να μάθετε τί είναι Κοινωνική Εργασία και μην γράφετε ό,τι σας κατέβει. Ο Κοινωνιολόγος από πού κι ως πού έχει διδαχθεί να κάνει συμβουλευτική και θεραπευτική δουλειά με ανθρώπους; Η Κοινωνιολογία είναι θεωρητικό αντικείμενο, το Πανεπιστήμιο δεν σε εκπαιδεύει να δουλεύεις με ανθρώπους, απόδειξη ότι δεν έχει ούτε εργαστήρια ούτε πρακτικές. Βάλτε λίγο το μυαλό σας να δουλέψει και μην βλέπετε την Κοινωνική Εργασία σαν κάτι κατώτερο, αλλά μάλλον σαν κάτι ανώτερο...
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ κοινωνιολογια έχει και πρακτική και σεμινάρια και φυσικά ένας κοινωνιολόγος έχει γνώσεις ψυχικής υγείας και ψυχολογίας αν αναλογιστείς οτι εκτός απο τα μαθήματα ψυχικής υγείας που ήδη έχει το πρόγραμμα σπουδών του έχει τη δυνατοτητα να επιλέξει και μαθήματα επιλογής απευθειας απο το τμήμα ψυχολογίας.Ενας κοινωνιολογος αποκτά πληθώρα πολυμερούς πολύτιμης γνώσης για την μετέπειτα πορεία του. Ενδιαφέρεται και μελετάει από την συμπεριφορά των ατόμων ως κοινωνικά όντα έως την ανάλυση παγκόσμιων κοινωνικών διαδικασιών. Προφανώς λοιπόν δεν νομίζω λοιπόν ότι ο ρόλος του είναι σωστό να απαξιώνεται συστηματικά απο την πολιτεία. Τέλος εννοιείται οτι οι δύο επιστήμες έχουν διαφορετικό αντικείμενο φυσικά αλλά ειναι κοινά αποδεκτό ότι έιναι συγενείς λόγω του ότι ένας κοινωνιολόγος κι ένας κοινωνικος λειτουργος προσπαθούν απο τη δική του σκοπιά ο καθένας για την καλυτέρευση της κοινωνιας. Γι αυτο το λόγο κατά τη γνώμη μου δεν είναι οι κατάλληλοι καιροι για να τρώμε τα μουστάκια ποιός είναι πιο χρήσιμος αλλα για να πορευτούμε μαζί με γνώμονα το κοινό συμφερον με σκοπό να βγει κάτι καλό απο όλο αυτο.
ΔιαγραφήΗ αποστολή της Κοινωνικής Εργασίας είναι το case management (διεκπεραιωτική διαχείριση αναγκών ευάλωτων ατόμων) και η συμβουλευτική (γενική Κοινωνική Εργασία), η διαγνωστική, συμβουλευτική και θεραπευτική δουλειά με άτομα, ομάδες και οικογένειες (Κλινική Κοινωνική Εργασία) και η "θεραπευτική" (εντός πολλών εισαγωγικών) δουλειά με κοινότητες (Κοινοτική Κοινωνική Εργασία). Η αποστολή της Κοινωνιολογίας, αν δεν κάνω λάθος, είναι να κάνει έρευνα και κοινωνιολογική ανάλυση των ευρημάτων της έρευνας, και γενικά να κάνει κοινωνιολογική ανάλυση. Από 'κει και έπειτα συμφωνώ ότι είναι συγγενική επιστήμη με την Κοινωνική Εργασία και την Ψυχολογία. Σε ΗΠΑ, Καναδά και Αγγλία ένας κοινωνιολόγος μπορεί να κάνει διετές μεταπτυχιακό στην Κοινωνική Εργασία και να πάρει άδεια ασκήσεως επαγγέλματος κοινωνικού λειτουργού και κλινικού/κοινοτικού κοινωνικού λειτουργού. Συμφωνώ ότι η κοινωνική οπτική της κοινωνιολογίας είναι μια καλή βάση για να δουλέψεις θεραπευτικά με άτομα, διότι προσιδιάζει και στην ψυχοκοινωνική προσέγγιση της (Κλινικής) Κοινωνικής Εργασίας και στην Θεωρία των Συστημάτων, στην οποία έχει στηριχτεί η συστημική ψυχοθεραπευτική προσέγγιση. Δεν διαφωνεί κάνεις για την επί το πλείστον κοινωνική αιτιολογία των ψυχικών διαταραχών. Και πιστεύω ότι και στην Ελλάδα θα έπρεπε οι κοινωνιολόγοι να δύνανται να πάρουν άδεια ασκήσεως επαγγέλματος έπειτα από ένα 2ετές μεταπτυχιακό στην Κοινωνική Εργασία. Αλλά δεν μπορεί ένας κοινωνιολόγος, με 4 χρόνια (ή και παραπάνω) θεωρητικών σπουδών να θέλει να δουλέψει εφαρμοσμένα. Η δουλειά με άτομα, σε μικροεπίπεδο, δεν απαιτεί μόνο γνώσεις, απαιτεί και δεξιότητες! Οι δεξιότητες δεν αναπτύσσονται με θεωρητικά μαθήματα (και με λίγα σεμινάρια). Ο οδοντίατρος που πας να σου κάνει σφράγισμα, δεν είχε μόνο θεωρητικά μαθήματα στη σχολή του. Επίσης, κρίνω ότι οι περισσότεροι κοινωνιολόγοι- κοινωνικοί ανθρωπολόγοι- απόφοιτοι κοινωνικής πολιτικής ήθελαν να ασκήσουν το επάγγελμα του κοινωνικού λειτουργού, όμως δεν μπήκαν Κοινωνική Εργασία από κόμπλεξ διότι οι τρεις από τις τέσσερις σχολές της Ελλάδας είναι ΤΕΙ. Και τελείωσαν Κοινωνιολογία(κ.ά.), και τώρα θέλουν να δουλέψουν σε θέσεις κοινωνικών λειτουργών, να ασκήσουν την Κοινωνική Εργασία, αγνοώντας τα μοντέλα παρέμβασης και την θεωρία της Κοινωνικής Εργασίας, χωρίς στην σχολή τους να είχαν ούτε ένα μάθημα Κοινωνικής Εργασίας, έστω για δείγμα. Anyway, ξαναλέω ότι πιστεύω ότι οι κοινωνιολόγοι θα έπρεπε να μπορούν να πάρουν άδεια ασκήσεως επαγγέλματος κοινωνικού λειτουργού έπειτα από μεταπτυχιακή εκπαίδευση στην Κοινωνική Εργασία. Υπάρχουν αξιόλογα μυαλά απόφοιτοι Κοινωνιολογίας, με έμφυτες δεξιότητες, που θα αναβάθμιζαν και θα ανέπτυσσαν κατά πολύ τον χώρο μας.
ΔιαγραφήΝα προσθέσω συμπληρωματικά ότι οι ευρωπαϊκοί και διεθνείς οργανισμοί ψυχοθεραπείας (European Family Therapy Association, European Association of Psychotherapy, World Association of Psychotherapy και πολλοί πολλοί άλλοι) ορίζουν ότι δεκτοί στην εκπαίδευση στο επάγγελμα του ψυχοθεραπευτή γίνονται απόφοιτοι ανθρωπιστικών και κοινωνικών επιστημών. Δηλαδή, ένας κοινωνιολόγος μπορεί να γίνει ψυχοθεραπευτής. Όμως, στην Ελλάδα συγκεκριμένα, λόγω της ανεργίας, του ανταγωνισμού και γενικά του "χαμηλού επιπέδου" των "επιστημόνων", οι "παραδοσιακοί" επαγγελματίες ψυχικής υγείας (κοινωνικοί λειτουργοί, ψυχίατροι, ψυχολόγοι) δεν βλέπουν με καλό μάτι τους επαγγελματίες που πάνε να τους "πάρουν τη δουλειά", ειδικά οι ψυχολόγοι που βιώνουν τη μεγαλύτερη ανεργία από τους τρεις. Ωστόσο υπάρχουν κοινωνιολόγοι με 4ετή εκπαίδευση στην ψυχοθεραπεία και αναγνώριση από την European Association of Psychotherapy που ασκούν ιδιωτικά το επάγγελμα του ψυχοθεραπευτή, κάτι που με βρίσκει φυσικά σύμφωνο.
ΔιαγραφήΣυμφωνώ μαζί σας ως επί των πλείστων εκτός της επιλογής σχολής, καθώς δεν είναι θέμα απαξίωσης η μη επιλογή σχολής κοινωνικής εργασίας αλλα πεδίου στις πανελλαδικες εξετάσεις. Ένας κοινωνιολογος με κάποιο μεταπτυχιακό θα μπορούσε να ασχοληθεί με συστημική ή συμπεριφορικη ψυχοθεραπεία καθώς έχει διδαχθεί την λειτουργία συστημάτων και αλληλεπιδρασης.
ΔιαγραφήGeia sas den exw sxesh me to antikeimeno alla hthela na kanw mia erwthsh. An kapia douleia zhtaei koinwniko leitourgo o koinwnikos epistimonas me vash to xarti tou mpwrei na doulepsei san koinwnikos leitourgos?
ΑπάντησηΔιαγραφήEuxaristw.
Κατά κανόνα (και νόμο) για να ασκήσει κάποιος το επάγγελμα του κοινωνικού λειτουργού πρέπει να έχει πτυχίο Κοινωνικής Εργασίας συν άδεια ασκήσεως επαγγέλματος. Από 'κει και έπειτα, κάποιες ΜΚΟ που ασχολούνται με πρόσφυγες, όταν προκηρύσσουν θέση κοινωνικού λειτουργού ζητάνε πτυχίο "Κοινωνικών Επιστημών ή συναφούς αντικειμένου". Στις περιπτώσεις αυτές, οι αρμοδιότητές σου θα είναι διοικητικού τύπου, οργανωτικού, τηλεφωνικές επικοινωνίες, συνοδείες σε νοσοκομεία και τέτοια (δεν θα κάνεις κάτι επιστημονικό, αλλά κάτι σαν γενικών καθηκόντων). Ωστόσο, εκφράζω την ανησυχία μου κατά πόσο θα διαλέξουν εσένα, αν αιτηθούν σ' αυτήν την θέση κοινωνικοί λειτουργοί. Αν βέβαια έχεις "γνωστούς" σ' αυτήν την ΜΚΟ, τότε θα σε προσλάβουν. Από 'κει και πέρα ως κοινωνικός επιστήμονας θα μπορείς να δουλέψεις και ως γενικών καθηκόντων προσωπικό πχ σε ξενώνες ανηλίκων προσφύγων. Πάντως, αν θέλεις να γίνεις κοινωνικός λειτουργός, go for Social Work. Πήγαινε στοχευμένα σ' αυτό που σ' ενδιαφέρει, για να μην πάνε στράφη οι προσπάθειες και οι κόποι σου, έχοντας ένα πτυχίο Κοινωνικών Επιστημών χωρίς ανταπόκριση στην αγορά εργασίας.
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαμμία ουσιαστική πρόταση για τους κοινωνιολόγους,τελικσ.
ΑπάντησηΔιαγραφή