Πηγή:
ΕΠΙΚΑΙΡΑonline
του Κωνσταντίνου Αγγελάκη
Μετά τις αντιδράσεις που προκλήθηκαν από τις συνενώσεις των σχολικών μονάδων νέος γύρος κινητοποιήσεων αναμένεται στο χώρο της Παιδείας, αυτή τη φορά στα ΤΕΙ. Η μειωμένη χρηματοδότηση σε συνδυασμό με την «καλλικρατικοποίηση» της Ανώτατης Εκπαίδευσης, τα ελλείμματα από προηγούμενα έτη, η μη αποπληρωμή των έκτακτων καθηγητών, που αποτελούν τη «ραχοκοκαλιά» του κάθε ιδρύματος, ο διορισμός μόνιμων καθηγητών –ανά περίπτωση μπορεί να απαιτήσει μέχρι και δύο χρόνια για να ολοκληρωθεί– αλλά και το γεγονός ότι και η Παιδεία δεν εξαιρείται από το γενικό κανόνα «5 προς 1» συνθέτουν το παζλ των προβλημάτων, παλιών και νέων, που έχουν να αντιμετωπίσουν τα ανώτατα τεχνολογικά ιδρύματα. Τη στιγμή, μάλιστα, που σε αρκετά ΤΕΙ, απλήρωτοι έκτακτοι καθηγητές προχωρούν σε επίσχεση εργασίας και φοιτητές χάνουν διδακτικές ώρες και εργαστήρια, στην κούρσα της διαδρομής για την αγορά εργασίας τα Κέντρα Μεταλυκειακής Εκπαίδευσης παρέχουν διπλώματα και αναγνωρισμένα επαγγελματικά δικαιώματα με λιγότερα έτη φοίτησης.
«Τα ΤΕΙ πρέπει κάποια στιγμή να γίνουν πανεπιστήμια», λένε με μια φωνή οι πρόεδροι των τμημάτων ΤΕΙ, με τους οποίους συνομίλησαν τα «Επίκαιρα», να δοθεί, δηλαδή, ιδιαίτερη προσοχή στην ουσιαστική αναβάθμισή τους, με πρόσληψη μόνιμων καθηγητών αλλά και μεγαλύτερη χρηματοδότηση, δεδομένου ότι οι συμβάσεις που υπογράφουν οι έκτακτοι καθηγητές είναι εξαμηνιαίες. Οι ίδιοι, μάλιστα, εκφράζουν την ανησυχία τους για την υποβάθμιση της εκπαιδευτικής διαδικασίας αλλά και για το ενδεχόμενο συνένωσης τμημάτων για τη μείωση των λειτουργικών δαπανών. Το σύνηθες φαινόμενο που παρατηρείται είναι η μεταφορά χρηματικών ποσών από άλλους κωδικούς δαπανών σε εκείνους των έκτακτων, με αποτέλεσμα την περικοπή εξόδων σε άλλους τομείς. Συνεπώς, το πρόβλημα, αντί να επιλύεται, διαιωνίζεται. Τη στιγμή που στα ΑΕΙ οι θέσεις, «κωδικός 407» –επιστημονικό προσωπικό–, έχουν μειωθεί στο ελάχιστο, στα ΤΕΙ ο κύριος όγκος των καθηγητών είναι έκτακτοι (εργαστηριακοί και επιστημονικοί συνεργάτες), οι οποίοι διδάσκουν από 2 μέχρι 15 ώρες, προσπαθώντας να καλύψουν ακόμα και τα κενά που προκύπτουν από τις συνταξιοδοτήσεις καθηγητών.
Λίγους μήνες πριν, οι φήμες περί οριστικού «λουκέτου» στο ΤΕΙ Πειραιά, που θα είχε ως αποτέλεσμα να βρεθούν «στον αέρα» εκατοντάδες φοιτητές, έδιναν κι έπαιρναν, καθώς οι καθηγητές ήταν απλήρωτοι. Ο αριθμός των έκτακτων καθηγητών είναι περίπου 800, εκ των οποίων οι 400 είναι με πλήρες ωράριο, ενώ οι μόνιμοι δεν ξεπερνούν τους 160. «Οι έκτακτοι καθηγητές έχουν να πληρωθούν από το Δεκέμβριο, μαζί με το δώρο, καθώς δεν υπάρχει χρηματοδότηση», λέει στα «Επίκαιρα» ο πρόεδρος του ιδρύματος κ. Λάζαρος Βρυζίδης.
«Το πρόβλημα του ΤΕΙ Πειραιά είναι πολύ πιο έντονο από των υπόλοιπων ιδρυμάτων», υποστηρίζει ο κ. Βρυζίδης, σημειώνοντας, ωστόσο, ότι «προσπαθούμε να κρατήσουμε το επίπεδο σπουδών». Αναφερόμενος, δε, στην πρόθεση του υπουργείου να περικόψει τη χρηματοδότηση των τεχνολογικών ιδρυμάτων, ο ίδιος σχολιά ζει ότι η κυβέρνηση πρέπει να επανεξετάσει τα ληφθέντα μέτρα, έτσι ώστε να υπάρξει ομαλή λειτουργία των ιδρυμάτων. Το δεύτερο ΤΕΙ που εκπέμπει «SOS» είναι το ίδρυμα της Θεσσαλονίκης, όπου το 75% των καθηγητών είναι έκτακτοι. «Χρωστάμε 2,5 εκατ. ευρώ στους έκτακτους καθηγητές», αναφέρει στα «Επίκαιρα» ο πρόεδρος του ιδρύματος κ. Παύλος Καρακολτσίδης. Στο τετραετές προσύμφωνο με την κυβέρνηση που είχε υπογράψει το ΤΕΙ υπήρχε ένα ποσό για τα έξοδα των έκτακτων. Ωστόσο, δύο επίσημες περικοπές χάριν της δημοσιονομικής λιτότητας, που άγγιξαν το 20% της χρηματοδότησης, καθώς και μια τρίτη (15%), περιόρισαν το ύψος του χρηματικού ποσού από 9 εκατ. ευρώ σε 6.
Όπως αναφέρει ο ίδιος, αν και έχει δοθεί ένα ποσό από τον προϋπολογισμό του 2011 για την αποπληρωμή ορισμένων μηνών, το πρόβλημα για άλλα έξοδα μετακυλίεται για την τρέχουσα εκπαιδευτική περίοδο, γεγονός που αναμένεται να επιφέρει περικοπές στη σύναψη σύμβασης με τους έκτακτους καθηγητές, καθώς και σύμπτυξη τμημάτων –από 20 σε 40 φοιτητές– αλλά και περικοπές στις λειτουργικές δαπάνες του ιδρύματος σε ό,τι αφορά στα εργαστηριακά μέσα.
Κι όλα αυτά, τη στιγμή που ο αριθμός των μόνιμων καθηγητών μειώνεται ακόμα περισσότερο, ενώ οι προσλήψεις εκπαιδευτικού προσωπικού έχουν «βαλτώσει», όπως τονίζει ο ίδιος με νόημα. Την ώρα που συγχωνεύσεις και καταργήσεις τμημάτων είναι προ των πυλών, ο προβληματισμός του κ. Καρακολτσίδη επεκτείνεται και στον υψηλό αριθμό των φοιτητών που εισρέουν στα ιδρύματα, ως αποτέλεσμα της κατάργησης της βάσης του «10», καθώς αυξάνεται ο όγκος των φοιτητών, ενώ από την άλλη πλευρά μειώνεται η χρηματοδότηση των ιδρυμάτων.