Τετάρτη 2 Μαρτίου 2011

Are you kidding us, Κιντή; Ή ο ομιλών περι ηθικής έχει οίκο ανοχής

Είναι η λεγεώνα των υπερηρώων....
Πηγή:Indymedia
Η Superwoman Κιντή δεν είναι μόνη της, έχει στο πλευρό της και άλλους αμερικανοτραφέντες υπερήρωες. Η αποστολή τους είναι να ευτελίσουν ταχύτατα και με τον αποτελεσματικότερο δυνατό τρόπο τη δημόσια παιδεία, μέσω του σχεδιασμού και της εφαρμογής μιας επικοινωνιακής στρατηγικής που επικεντρώνεται στο «κακό» άσυλο, καθώς και στα φαινόμενα οικογενειοκρατίας και λογοκλοπής.
Ο τίτλος του παρόντος κειμένου δεν αποτελεί απλά λογοπαίγνιο με το επώνυμο της «κυρίας» Βάσως Κιντή, Αναπλ. Καθηγήτριας του Τμήματος Μ.Ι.Θ.Ε. του Παν/μίου Αθηνών. Θεώρησα σωστό να γραφτεί στην αγγλοσαξωνική καθώς στην ουσία αποτελεί την μητρική της γλώσσα, όντας αμερικανοτραφείσα και μαθητεύσασα στο Pierce College και μετέπειτα διδάσκουσα στο Deree College, όπως φαίνεται και στο βιογραφικό της [1]. 
Φαίνεται πως σε αυτά τα ευαγή εκπαιδευτικά ιδρύματα –η λειτουργία των οποίων υποστηρίζει έμπρακτα την συνταγματικά κατοχυρωμένη δημόσια παιδεία- η κα Κιντή ένιωσε στο πετσί της τον πόνο και την πίκρα του προλεταριάτου. Γι’ αυτό και ΔΕΝ απέργησε στις 23/2, και όπως εξήγησε και σε συνέντευξή της στην εφημερίδα «ΤΟ ΒΗΜΑ» [2] «θα πρέπει να δείξουμε περισσότερη αλληλεγγύη, και αυτό το τονίζουμε, και σε ανθρώπους που δεν έχουν τρόπο να διεκδικήσουν μια δίκαιη κατανομή των βαρών. Δηλαδή, τους ανέργους και τους συνταξιούχους». Η μη συμμετοχή της επομένως στη γενική απεργία της 23/2 και η συνυπογραφή του σχετικού αθλιότατου κειμένου που αιτιολογεί την μη συμμετοχή και των υπολοίπων 19 «αλληλέγγυων» πανεπιστημιακών, αποτελεί στην ουσία κίνηση αδιαμφισβήτητης υποστήριξης των οικονομικά ασθενέστερων. 
«Σήμερα τα συγκεκριμένα προβλήματα που έχουμε δεν θα λυθούν με απεργίες», λέει χαρακτηριστικά η κα Κιντή.  Και τη ρωτάει η δημοσιογράφος«Πώς βλέπετε να λύνονται;» Και απαντά:  «Οπως αναφέρεται και στην ανακοίνωση, με περισσότερη δουλειά γιατί πρέπει να παραχθεί πλούτος ώστε να μη στηριζόμαστε πάντα σε δανεικά». Ίσως ακουστεί αφελές το σχόλιό μου στην κα Κιντή, αλλά μετά από μια 10ετία στην τριτοβάθμια εκπαίδευση είχα σχηματίσει την εντύπωση ότι δουλειά μας δεν είναι η παραγωγή πλούτου, αλλά η παραγωγή και διάχυση γνώσης. Όπως επίσης δουλειά μας και υποχρέωσή μας είναι η διαφύλαξη της ελεύθερης διακίνησης ιδεών, η πνευματική ανάταση των φοιτητών μας και το να έχουμε πάντα στο μυαλό μας ότι, ως δημόσιοι λειτουργοί, είμαστε υπόλογοι όχι απέναντι στο κράτος, αλλά στην ελληνική κοινωνία. Πολύ τεχνοκρατική και ΠΑΣΟΚογενής μου ακούγεται η απάντησή της, ειδικά για μια πανεπιστημιακό που τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα αφορούν στον Wittgenstein και την Ηθική. 
Μάλλον όμως (και ως φιλόσοφος) η κα Κιντή κάτι ξέρει παραπάνω από μας τους υπολοίπους πτωχούς τω πνεύματι και είναι σε θέση να παράξει «πλούτο», παρά το γεγονός ότι τα δημόσια τριτοβάθμια εκπαιδευτικά ιδρύματα υποχρεούνται να λειτουργήσουν με περικοπές στον προϋπολογισμό τους που, όπως στην περίπτωση του ΑΠΘ, ξεπερνούν το 30% [3], εξακολουθούν να μην έχουν πρόσβαση σε χιλιάδες επιστημονικά περιοδικά [4], δεν μπορούν ν’ ανταποκριθούν ούτε καν στα λειτουργικά τους έξοδα [5] και οδηγούνται σε ασφυξία από το «πάγωμα» των μόνιμων θέσεων μελών Δ.Ε.Π. και συμβασιούχων διδασκόντων με βάση το Π.Δ 407/80 [6]. 
Ούτε καν ιδρώνει το φιλοσοφημένο αυτί της Superwoman Κιντή από τους πάνω από 10.000 συμβασιούχους καθηγητές Α.Ε.Ι. και Τ.Ε.Ι. που παραμένουν απλήρωτοι εδώ και μήνες και αποτελούν τη ραχοκοκκαλιά των δημόσιων τριτοβάθμιων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων [7]. Θα μου πεις, η κα Κιντή είναι εδώ και χρόνια «μονιμάς», ποιος τους μπιπ τους συμβασιούχους;  
Η Superwoman όμως δεν είναι μόνη της, έχει στο πλευρό της και άλλους αμερικανοτραφέντες υπερήρωες. Η αποστολή τους είναι να ευτελίσουν ταχύτατα και με τον αποτελεσματικότερο δυνατό τρόπο τη δημόσια παιδεία, μέσω του σχεδιασμού και της εφαρμογής μιας επικοινωνιακής στρατηγικής που επικεντρώνεται στο «κακό» άσυλο, καθώς και στα φαινόμενα οικογενειοκρατίας και λογοκλοπής. 
Αρχηγός αυτής της ομάδας υπερηρώων είναι ο Υφυπουργός Παιδείας-λέγε-με-Judge-Dredd-Πανάρετος, ο οποίος μια ωραία πρωία ξαφνικά διαπίστωσε με φρίκη και τρόμο ότι στα ελληνικά Α.Ε.Ι. και Τ.Ε.Ι. διορίζονται ολόκληρα σόγια σε θέσεις επιστημονικού, διοικητικού και άλλου προσωπικού και ότι η λογοκλοπή αποτελεί σύνηθες φαινόμενο. Προφανώς μόλις έγινε υφυπουργός ο Dredd-Πανάρετος είχε κάποιου είδους epiphany (επιφοίτησης, δηλαδή, είπαμε τα λέμε στ’ αγγλικά για να καταλαβαίνουν καλύτερα) απευθείας από την Παναγία της Τήνου. Δεν εξηγείται αλλιώς αυτή η οξυδέρκεια, γιατί δεν τον είδαμε ούτε κατά διάνοια να αγανακτεί για τα παραπάνω θέματα και να τοποθετείται δημόσια ως Γενικός Γραμματέας του Υπ.Ε.Π.Θ. τις περιόδους 1995 – 1996 και 1988 – 89, ούτε ως Πρόεδρος Εθνικού Συμβουλίου Παιδείας (1996 – 2000), ούτε καν ως Πρόεδρος Συμβουλίου Ανώτατης Παιδείας (1995 – 1996 & 1988 – 89) [8]. 
Φαίνεται πως τότε ο Judge δεν εξανίστατο γιατί κατά τις συγκεκριμένες περιόδους όλοι οι διορισμοί σε Α.Ε.Ι. και Τ.Ε.Ι. γίνονταν απολύτως αξιοκρατικά και τα μέλη Δ.Ε.Π. αναγνώριζαν πλήρως τις πηγές, έκαναν παράφραση και χρησιμοποιούσαν βιβλιογραφικά συστήματα αναφοράς ανελλιπώς. Πριν από τα παραπάνω χρονικά διαστήματα, ανάμεσα και μετά από αυτά, οι πανεπιστημιακοί και οι καθηγητές Τ.Ε.Ι. πάθαιναν παράκρουση και ξαφνικά έτρεχαν να διορίσουν τα παιδιά, την κουμπάρα και τον μπατζανάκη τους και αντέγραφαν μετά μανίας συγγράμματα, άρθρα σε επιστημονικά περιοδικά, διδακτορικές διατριβές, εργασίες φοιτητών κ.λπ.
Άλλη μια πιθανή εξήγηση για την τωρινή οργή του Dredd ίσως είναι ότι όταν είχε τις παραπάνω θέσεις ευθύνης δεν είχε συνειδητοποιήσει ότι, όπως χαρακτηριστικά λέει ο ίδιος, «ένας δημόσιος λειτουργός δεν είναι παρά ένας πολίτης που εντέλλεται από τους συμπολίτες του να φέρει εις πέρας μία δημόσια αποστολή. Στους συμπολίτες του, λοιπόν, πρέπει να αναφέρεται και να τους ενημερώνει για την διαχείριση της εντολής αυτής και την άσκηση του λειτουργήματός του. Τον ίδιο έλεγχο, δηλαδή, που θα θέλει με την σειρά του να ασκεί και ο ίδιος στον επόμενο πολίτη που θα επιφορτισθεί με την αποστολή αυτή, όταν ο ίδιος δεν θα έχει πλέον αυτήν την ευθύνη». [9]
Ρε, are you kidding us?
Η ιδιότητα του δημόσιου λειτουργού δεν υφίσταται με διακοπές –ή είσαι ή δεν είσαι. Και ακριβώς επειδή κάθε δημόσιος λειτουργός «εντέλλεται από τους συμπολίτες του» οφείλει να μάχεται κατά οιωνδήποτε φαινομένων διαφθοράς μέχρις εσχάτων, από οποιαδήποτε θέση κι αν κατέχει κατά καιρούς. Τώρα ξαφνικά διαπίστωσαν οι υπερήρωες την σαπίλα που κυριαρχεί στην τριτοβάθμια εκπαίδευση; Δεν είχαν αντιληφθεί τίποτα τόσα χρόνια; Ή μήπως η επιλεκτική τους άνοια οφείλεται στη γνωστή σε όλους μας αλληλεξάρτησή τους εντός απίστευτων πλεγμάτων διαπλοκής και πελατειακών σχέσεων; 
Όλα αυτά τα λαμόγια τύπου υπερηρώων ανέχτηκαν και αποσιώπησαν επί σειρά ετών τα μεταξύ τους πάρε-δώσε. Ξαφνικά όλοι έγιναν φιλόσοφοι, ενάρετοι και πανάρετοι και κανείς δε γνωρίζει κάτι για το φόνο. Για δεκαετίες έκαναν τα στραβά μάτια στην αυθαιρεσία των εκλεκτορικών σωμάτων, για δεκαετίες διόριζαν τους δικούς τους, για δεκαετίες άγονταν και φέρονταν από φοιτητικές παρατάξεις προκειμένου ν’ αποκτήσουν διοικητικά αξιώματα, για δεκαετίες σαμποτάριζαν νέους επιστήμονες και τους απέκλειαν από μόνιμες θέσεις επειδή δεν ήταν «δικοί» τους. 
Δημιουργώντας ομάδες από μικρότερα τη τάξει λαμόγια κυριάρχησαν στην τριτοβάθμια, αφαίμαξαν δημόσια κονδύλια και χρηματοδοτήσεις από ευρωπαϊκά προγράμματα. Είναι οι ίδιοι που σε πολλά Τ.Ε.Ι. αποκαλούν υποτιμητικά και κομπλεξικά τους επίκουρους καθηγητές «επικουράδες», επειδή σε αυτή τη βαθμίδα η κατοχή διδακτορικού είναι απαραίτητη προϋπόθεση για την εκλογή σε μόνιμη θέση. Στην συντριπτική πλειοψηφία των περιπτώσεων, όσοι χρησιμοποιούν τον ωραιότατο όρο «επικουράδες» είτε δεν έχουν διδακτορικό είτε το έχουν αγοράσει (απ’ όσο ξέρω η Βουλγαρία φοριέται πολύ για έτοιμα διδακτορικά τα τελευταία χρόνια).
Όλα τα παραπάνω είναι κοινός τόπος σε όλους όσοι εργαζόμαστε ή έχουμε εργαστεί στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, δεν αποτελούν μυστικό ούτε τα αγνοούν οι εκάστοτε «από πάνω». Επομένως, το βασικότερο πρόβλημα της τριτοβάθμιας δεν είναι ούτε το άσυλο, ούτε η οικογενειοκρατία και η λογοκλοπή –είναι η ανοχή και η απεριόριστη υποκρισία όσων έχουν θέση ισχύος. 
Αν θέλετε, υπερήρωες, ν’ αλλάξει η κατάσταση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, πιέστε με όλες τις δυνάμεις και τα μέσα που διαθέτετε για την αύξηση της χρηματοδότησης. Σεβαστείτε τους φοιτητές σας, απογειώστε τους πνευματικά και μην τους κρατάτε πίσω επειδή εσείς είστε συμπλεγματικοί. Διενεργήστε fast track Ε.Δ.Ε. για να πετάξετε τα λαμόγια έξω και μην αφήνετε σκοπίμως ενστάσεις και πειθαρχικές διαδικασίες ν’ αραχνιάζουν στα συρτάρια σας. Και αφού πετάξετε έξω όλους τους σάπιους, διορίστε νέους επιστήμονες με μοναδικά και αποκλειστικά κριτήρια τα προσόντα τους (ουσιαστικά και τυπικά), την όρεξή τους για δουλειά και την ικανότητά τους να είναι πραγματικοί δάσκαλοι –και όχι βάσει του ποιον έχουν πατέρα, μπάρμπα, τι ψηφίζουν και πόσο καλά σας γλύφουν.
Σε πείσμα σας, λαμόγια, ακόμα υπάρχουν εξαιρετικοί δάσκαλοι με όλη την σημασία της λέξεως. Δάσκαλοι που εμπνέουν και που όντως έχουν συνειδητοποιήσει την ευθύνη τους απέναντι στην κοινωνία. Σε πείσμα σας, ακόμα διαπρέπουν πολλοί φοιτητές μας και μας κάνουν περήφανους γιατί έγιναν καλύτεροι από εμάς…
Τελειώνοντας, πιστεύω ότι είναι αρμόζον σ’ ένα τέτοιο κείμενο ο επίλογος ν’ αποτελεί μια σοφή ρήση. Δεν είναι του Πλάτωνα, ούτε του Wittgenstein, ούτε του Kuhn, ούτε του Kant. Είναι του μακαρίτη του παππού μου και οφείλω ν’ αναγνωρίσω την πηγή, όχι για να μην κατηγορηθώ για λογοκλοπή, αλλά για ν’ αποδώσω φόρο τιμής στη σοφία που περικλείει:
«Ο ομιλών περί ηθικής, έχει οίκον ανοχής…» 
Υ.Σ.1 Κα Κιντή, παίζει καμιά συγγένεια με τον ομότιμο πλέον καθηγητή του Ο.Π.Α. Ανδρέα Κιντή; Μια απλή ερώτηση είναι, δεν υπονοώ κάτι… Αν δεν απατώμαι, το 1998 που διοριστήκατε στο Μ.Ι.Θ.Ε. στη βαθμίδα του λέκτορα, διένυε τη δεύτερη συνεχόμενη θητεία του ως Πρύτανης του Ο.Π.Α. [10] 
Υ.Σ.2 Κα Κιντή, σύμφωνα με το άρθρο 14 παρ. 2i του Ν. 1268/82 (που ήταν εν ισχύ κατά την εκλογή σας), μία από τις προϋποθέσεις για την εκλογή σε θέση λέκτορα είναι η «τουλάχιστον διετής εκπαιδευτικής πείρα σε ελληνικό Α.Ε.Ι.ή ομοταγές του εξωτερικού ή αναγνωρισμένο επαγγελματικό έργο σε σχετικό επιστημονικό πεδίο ή διετής εργασία σε ερευνητικά κέντρα της χώρας ή της αλλοδαπής ή συνδυασμός των παραπάνω». Όπως φαίνεται στο βιογραφικό σας, πριν από την εκλογή σας η μόνη προϋπηρεσία σας ήταν μεταξύ 1991-1998 στο  Department of Philosophy, Deree College, The American College of Greece. Όλοι όσοι έχουμε περάσει από τη διαδικασία εκλογής σε μόνιμη θέση, γνωρίζουμε πολύ καλά ότι η εκπαιδευτική προϋπηρεσία σε κολλέγια δεν αναγνωρίζεται. Επίσης είναι γνωστό τοις πάσι ότι το Deree δεν αναγνωρίζεται ως ισότιμο από το Δ.Ο.Α.Τ.Α.Π. (πρώην ΔΙΚΑΤΣΑ). Επομένως, προκύπτει το λογικό συμπέρασμα ότι το εκλεκτορικό σώμα αναγνώρισε την προϋπηρεσία σας στο Deree ως «επαγγελματικό έργο σε σχετικό επιστημονικό πεδίο», παρά το γεγονός ότι η ελληνική νομοθεσία δεν αναγνωρίζει καν τα πτυχία που δίνει το συγκεκριμένο κολλέγιο. Από ηθικής άποψης (μιας και εμπίπτει και στα επιστημονικά σας ενδιαφέροντα), δεν σας φαίνεται αυτό somewhat disturbing; (λίγο «κάπως» ρε αδερφέ…) 
[1] http://users.uoa.gr/~vkindi/index.htm
[2] http://www.tovima.gr/politics/article/?aid=386603 
[3] http://www.tvxs.gr/news/%CE%B5%CE%BB%CE%BB%CE%AC%CE%B4%CE%B1/%CE%B3-%CE%BC%CF%85%CE%BB%CF%8C%CF%80%CE%BF%CF%85%CE%BB%CE%BF%CF%82-%C2%AB%CE%BF-%CF%80%CE%B5%CE%BB%CE%B5%CE%B3%CF%81%CE%AF%CE%BD%CE%B7%CF%82-%CF%84%CE%AF%CE%BC%CE%B7%CF%83%CE%B5-%CF%84%CE%BF-%CF%81%CF%8C%CE%BB%CE%BF-%CF%84%CE%BF%CF%85-%CF%80%CF%81%CF%8D%CF%84%CE%B1%CE%BD%CE%B7%C2%BB
[4] http://www.enet.gr/?i=news.el.article&id=84258 
[5] http://www.enet.gr/?i=news.el.article&id=4758
[6]http://tvxs.gr/news/%CE%B5%CE%BB%CE%BB%CE%AC%CE%B4%CE%B1/%CF%83%CF%85%CE%BC%CF%86%CF%89%CE%BD%CE%AF%CE%B1-%CE%B2%CE%BB%CE%AD%CF%80%CE%B5%CE%B9-%CE%B7-%CE%B4%CE%B9%CE%B1%CE%BC%CE%B1%CE%BD%CF%84%CE%BF%CF%80%CE%BF%CF%8D%CE%BB%CE%BF%CF%85-%CF%8C%CF%87%CE%B9-%CF%8C%CE%BC%CF%89%CF%82-%CE%BA%CE%B1%CE%B9-%CE%BF%CE%B9-%CF%80%CF%81%CF%85%CF%84%CE%AC%CE%BD%CE%B5%CE%B9%CF%82  
[7] http://www.enet.gr/?i=news.el.article&id=255011  

[9] http://ypepth.opengov.gr/panaretos/
[10] http://www.aueb.gr/pages/about/prytaneis.php

Σχόλιο: Εμείς είχαμε προειδοποίησει. Η λαιμαργία σκοτώνει...

1 σχόλιο: