Μα, καλά, τόσο λίγα θέλουν να μάθουν,
ή νομίζουν οτι μαθαίνουν για τις στάσεις
και αντιλήψεις των stakeholders
της ανώτατης εκπαιδευσης με αυτόν
τον παιδαριώδη τρόπο;
Σήμερα πήρα την αναλυτική παρουσίαση της πρόσφατης έρευνας για την εκτίμηση της αποδοχής των μεταρρυθμιστικών θέσεων του Υπουργείου από τους stakeholders της ανώτατης εκπαίδευσης. Πικράθηκα τόσο, μα τόσο!
Λυπήθηκα που διαπιστώνω ότι πρόκειται για εξαιρετικά επιπόλαιη δημοσκόπηση που δεν ταιριάζει στη σοβαρότητα ενός Υπουργείου Παιδείας μήτε στις περιστάσεις. Δεν προσθέτει σχεδόν καμία αξιόπιστη πληροφορία για τις στάσεις και αντιλήψεις του πληθυσμού τον οποίο υποτίθεται ότι ερευνά. Είναι μια δημοσκόπηση που ταιριάζει σε διαφημιστική καμπάνια απορρυπαντικών! Η επιστημονική μεθοδολογία της είναι ανύπαρκτη. Δεν υπάρχει ούτε μία ερώτηση διασταύρωσης, δεν υπάρχει δομή ερωτήσεων για την αποφυγή των λεγομένων "ηθικών κοινοτοπιών", δηλαδή των απαντήσεων σε ερωτήσεις που το περιεχόμενό τους να προδιαθέτει τον ερωτώμενα να απαντήσει όπως περιμένει ο ερωτών επειδή φοβάται την ηθική απαξίωσή του αν απαντήσει αλλιώς. Π.χ. στην ερώτηση "συμφωνείτε ότι πρέπει να αγαπάμε τους ανθρώπους" ποιος δεν θα ντρεπόταν να απαντήσει "όχι"; Εν ολίγοις με έχει εξοργίσει η επικοινωνιακή πρακτική που αντί να προσθέτει γνώση για το πρόβλημα, δημιουργεί μια τεχνητή εικόνα πάνδημης αποδοχής που στην πραγματικότητα δεν αποκαλύπτει τις πραγματικές προτιμήσεις του πληθυσμού. Πάρε, για παράδειγμα, την ερώτηση για την παροχή πτυχίων με αξία: Ποιος εκτός ενός κυνικού βλακός θα έλεγε όχι; Όμως, το τι εννοεί ο καθένας με τον όρο "πτυχίο με αξία" είναι το ζητούμενο. Αυτός που θέλει ένα οποιοδήποτε πτυχία κακήν κακώς απονεμόμενο επειδή πιστεύει οτι αυτο του δίνει πόντους στον αγορά εργασίας θα απαντήσει "ναι" που θα φαίνεται ισοδύναμο με το ναι του απαιτητικού που θεωρεί ότι το πτυχίο με αξία είναι εκείνο που αντικατοπτρίζει πιστοποιημένες γνώσεις υψηλού επιπέδου.
Τέλος πάντων! Φοβάμαι πως θα χαραμιστεί η πρώτη ουσιαστική ευκαιρία για μεταρρύθμιση, επειδή οι μεταρρυθμιστές πιστεύουν ότι έχουν να κάνουν με .... κόλπα και όχι με μια αναδιάταξη του συστήματος με βάση αρχές και προπάντων τεκμηριωμένη γνώση.
ΕΔΩ ΑΝΑΔΕΙΧΝΕΤΑΙ Η ΑΞΙΑ ΠΟΥ ΘΑ ΜΠΟΡΟΥΣΕ ΝΑ ΕΧΕΙ ΕΝΑ «ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΡΙΌ» ΑΝ ΛΕΙΤΟΥΡΓΟΎΣΕ ΩΣ ΑΞΙΟΠΙΣΤΟΣ ΟΡΓΑΝΙΣΜΌΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΚΑΙ ΤΕΚΜΗΡΊΩΣΗΣ.
Μήπως έτσι αναδείχνεται και δική μας ηθική ευθύνη που δεν κάνουμε αυτό που θα μπορούσαμε να κάνουμε σε μια περίοδο που τόσο ανάγκη έχει ο τόπος από την νηφάλια γνώση του σκοτεινού ωκεανού της ανωτάτης που βοά ότι χρειάζεται βοήθεια για να λειτουργήσει σωστά;
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου