Κυριακή 6 Μαρτίου 2011

Να μην περάσει ο νόμος - πλαίσιο

Πηγή:Ριζοσπάστης
Ο νόμος - πλαίσιο, που προωθεί το υπουργείο Παιδείας για ψήφιση στη Βουλή μέχρι το τέλος του μήνα, διαλύει ό,τι έχει απομείνει απ' τη δημόσια Ανώτατη Εκπαίδευση

Ενα πρώτο «δώρο», απευθείας απ' το Πανεπιστήμιο ΑΕ, «έστειλε» το υπουργείο Παιδείας στους φοιτητές και στους σπουδαστές στο τέλος του προηγούμενου μήνα, με εγκύκλιο που περιορίζει στο ελάχιστο τη δωρεάν διανομή συγγραμμάτων. Πρόκειται για χαρακτηριστική εφαρμογή του νόμου - πλαισίου που προωθεί η κυβέρνηση και προβλέπεται να πάει στη Βουλή στο τέλος του μήνα: Ιδρύματα - επιχειρήσεις με φοιτητές - πελάτες. Οι φοιτητές και οι σπουδαστές, σύμφωνα με την εγκύκλιο που έχει σταλεί σε Πανεπιστήμια και ΤΕΙ (με τίτλο «Εγκύκλιος σχετικά με την εφαρμογή της υπ' αριθμ. Φ.1/76244/Β3/30/30-6-2010(Β987) υπουργικής απόφασης» και ημερομηνία 28/1/2011), έχουν δικαίωμα να λαμβάνουν δωρεάν μόνο ένα βιβλίο για κάθε μάθημα! Με λίγα λόγια, φτάσαμε ένα βήμα πριν την κατάργηση της δωρεάν διανομής συγγραμμάτων!
Πρακτικά, πλέον, οι φοιτητές και οι σπουδαστές θα πρέπει να πληρώνουν, τουλάχιστον, 200 και 300 ευρώ το εξάμηνο (σε κάποιες σχολές και περισσότερο) για να αγοράσουν τα βιβλία που προτείνει ο καθηγητής σε κάθε μάθημα. Μάλιστα, αν η έκδοση μιας μελέτης ή ενός έργου έχει γίνει σε δύο τόμους θα πληρώνουν το δεύτερο τόμο απ' την τσέπη τους. Σα να μην έφτανε αυτό, το υπουργείο υποχρεώνει τους φοιτητές που έχουν λάβει, ήδη, «επιπλέον» βιβλίο να το επιστρέψουν, διαφορετικά δε θα έχουν δικαίωμα στο ηλεκτρονικό σύστημα ΕΥΔΟΞΟΣ, μέσω του οποίου γίνεται αποκλειστικά η διανομή συγγραμμάτων. Οι φοιτητές επί πτυχίω, αν δεν επιστρέψουν τα «επιπλέον» συγγράμματα, θα αντιμετωπίσουν κατηγορία για πειθαρχικό παράπτωμα!
Το Μέτωπο Αγώνα Σπουδαστών (ΜΑΣ) απ' τις αρχές της προηγούμενης βδομάδας αποκάλυψε στους φοιτητές και στους σπουδαστές τη συγκεκριμένη εγκύκλιο και αμέσως διοργάνωσε κινητοποιήσεις στις πρυτανείες, καλώντας τες να πάρουν θέση. Η απάντηση, λίγο - πολύ, ήταν ίδια: Σηκώνουμε τα χέρια ψηλά, είναι κυβερνητικό μέτρο, το πολύ πολύ να κάνουμε κάποια ρύθμιση. Πρόκειται για αποδοχή της εγκυκλίου που «χτυπά» τα τελευταία δικαιώματα των φοιτητών και των σπουδαστών, πριν έρθει ο σαρωτικός νόμος - πλαίσιο. Το ΜΑΣ καλεί τους φοιτητές και τους σπουδαστές να απαντήσουν «πάρτε πίσω την κατάπτυστη εγκύκλιο», όπως σημειώνει σε ανακοίνωσή του, αλλά οργανώνει και την πάλη για να μην περάσει συνολικά ο νόμος - πλαίσιο που θα διαλύσει ό,τι έχει απομείνει απ' τη δημόσια Ανώτατη Εκπαίδευση.
Πλήρωνε για καθετί!
Κάθε μέτρο που περιλαμβάνεται στην πρόταση για το νέο νόμο - πλαίσιο είναι... απαγορευτικό στη μόρφωση για τους φοιτητές και τους σπουδαστές: Διαλύει κάθε επιστημονική συνοχή στα προγράμματα σπουδών, βάζει ακόμα μεγαλύτερους ταξικούς φραγμούς. Μάλιστα, σε συνδυασμό με το νόμο και τη στρατηγική για τη Διά Βίου Μάθηση μετατρέπει τα πτυχία των πανεπιστημίων και των ΤΕΙ σε ένα σύνολο μαθημάτων, που θα συνυπολογίζεται με κάθε είδους πιστοποιητικά και βεβαιώσεις στο Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων (μια κλίμακα προσόντων που έχει θεσμοθετήσει η κυβέρνηση και όταν ολοκληρωθεί θα αποτελεί το καλύτερο εργαλείο για τους εργοδότες). Τα Πανεπιστήμια ΑΕ, που θα χρηματοδοτούνται απ' το κράτος με προγραμματικές συμβάσεις με κριτήρια ανταγωνιστικότητας (θα «παίρνεις» ανάλογα με το πόσα «φέρνεις» απ' την «αγορά» και ανάλογα τη σύνδεσή σου με τις επιχειρήσεις), θα είναι, αν περάσει ο νόμος, μαγαζιά με πελάτες και θα «προσφέρουν» ημιμάθεια. Παραθέτουμε μόνο ορισμένα απ' τα μέτρα που προωθούνται:
Εκτός από τα βιβλία οι φοιτητές και οι σπουδαστές θα πληρώνουν και τη σίτιση και τη στέγαση, ενώ θα τους «προσφέρονται» και φοιτητικά δάνεια: Ο φοιτητής και ο σπουδαστής θα έχει μια «κάρτα» για να αγοράζει τις «παροχές» του ιδρύματος, αφού η φοιτητική μέριμνα (σίτιση, στέγαση) θα γίνεται από τις επιχειρήσεις («σχήματα συνεργασίας δημόσιου και ιδιωτικού τομέα»). Επιπλέον, επιδιώκουν να θεσμοθετήσουν και τα φοιτητικά δάνεια, τα οποία περιγράφουν ως μεγάλη «ευκαιρία» για σπουδές στους φοιτητές και τους σπουδαστές απ' τα λαϊκά στρώματα! Η εμπειρία από τις χώρες που έχουν εφαρμοστεί δείχνει ότι η αποπληρωμή των δανείων πνίγει τους φοιτητές για πολλά χρόνια μετά την αποφοίτηση, υποθηκεύει το μέλλον τους γιατί είναι αμφίβολο αν μετά την αποφοίτηση θα έχουν δουλειά για να αποπληρώνουν το δάνειο.
Προγράμματα σπουδών «μενού»!
Ο περιορισμός στη δωρεάν διανομή συγγραμμάτων συνδέεται και με το περιεχόμενο και το επίπεδο των σπουδών. Το περιεχόμενο σπουδών διαλύεται πλήρως με τις προτάσεις στο νόμο - πλαίσιο. Προγράμματα σπουδών «μενού»: Τα προγράμματα σπουδών, με το επιχείρημα της «ελεύθερης επιλογής», μετατρέπονται σε ένα σύνολο σκόρπιων γνώσεων, χωρίς επιστημονική συνοχή. Είναι η λογική των εξατομικευμένων «εκπαιδευτικών διαδρομών», όπου ακόμα και φοιτητές του ίδιου τμήματος, στην ίδια πόλη, θα έχουν ένα τελείως διαφορετικό πτυχίο. Ο σχεδιασμός αυτός συνδέεται άμεσα και με το τελικό γκρέμισμα των εργασιακών σχέσεων και την εφαρμογή της ατομικής σύμβασης: Εχεις «ατομικό» πτυχίο, άρα θα υπογράψεις και ατομική σύμβαση. Τη μορφή της σύμβασης και το μισθό θα κρίνει ο εργοδότης και εσύ δεν έχεις δικαίωμα για καμία συλλογική διεκδίκηση, αφού είσαι μόνος σου στη ζούγκλα της «ελεύθερης» αγοράς.
Νέοι ταξικοί φραγμοί και γνώση - εμπόρευμα
Εισαγωγή σε Σχολή και μετά (στο δεύτερο έτος) εισαγωγή σε Τμήμα: Η κυβέρνηση βάζει έναν ακόμα ταξικό φραγμό στα παιδιά απ' τα λαϊκά στρώματα. Η εισαγωγή σε Σχολή και μετά σε Τμήμα θα έχει ως τελικό αποτέλεσμα ένα νέο κύκλο φροντιστηρίων μεταξύ πρώτου και δεύτερου έτους, που θα προκύψει απ' το «ξεκαθάρισμα» μετά το πρώτο έτος.
Διεύρυνση των ελαστικών εργασιακών σχέσεων στους διδάσκοντες: Η βαθμίδα του λέκτορα θα είναι μια ελαστική εργασιακή σχέση, που θα αντικαταστήσει τον καθηγητή συμβασιούχο που έχει προσληφθεί με βάση το ΠΔ 407. Η διεύρυνση των ελαστικών εργασιακών σχέσεων δεν αφορά μόνο τους διδάσκοντες, οι οποίοι για χρόνια θα παραμένουν στην ανασφάλεια με ελάχιστα χρήματα. Οπως είναι λογικό, θα έχει αρνητικό αποτέλεσμα και στην εκπαιδευτική διαδικασία, αφού οι διδάσκοντες θα είναι σε διαρκή εργασιακή ανασφάλεια και οι επιχειρήσεις θα «τάζουν» προγράμματα με αμοιβή κ.ά., επιδιώκοντας να παρέμβουν ακόμα περισσότερο.
Εδρες με χορηγίες: Οι φοιτητές και οι σπουδαστές θα παρακολουθούν μαθήματα σε πανεπιστήμιο όπου θα κυριαρχούν οι επιχειρήσεις, αφού η χρηματοδότηση του κάθε ιδρύματος θα εξαρτάται απ' την σύνδεσή του με την «αγορά». Επιπλέον, θα θεσμοθετηθούν έδρες με χορηγούς, οι οποίοι, προφανώς, θα απαιτούν δικαίωμα στο περιεχόμενο.
Σε ξεσηκωμό και κινητοποιήσεις καλεί το Μέτωπο Αγώνα Σπουδαστών
Το ΜΑΣ καλεί σε ξεσηκωμό «για να μην περάσει ο νόμος - έκτρωμα» και έχει ανακοινώσει αγωνιστικό πρόγραμμα κινητοποιήσεων:
  • Τετάρτη 9 του Μάρτη, κινητοποιήσεις στις πρυτανείες.
  • Πέμπτη 10 του Μάρτη, το συλλαλητήριο που διοργανώνουν ΠΑΜΕ - ΜΑΣ - ΟΓΕ - ΠΑΣΥ - ΠΑΣΕΒΕ για την Παγκόσμια Μέρα της Γυναίκας.
  • Παρασκευή 11 του Μάρτη, παράσταση διαμαρτυρίας στο υπουργείο Παιδείας για το πρόβλημα των συμβασιούχων καθηγητών.
  • Πέμπτη 17 του Μάρτη, συλλαλητήριο ενάντια στο νέο νόμο - πλαίσιο στην Ομόνοια, στις 12 το μεσημέρι.
Καλεί τους φοιτητές και τους σπουδαστές να οργανώσουν την πάλη τους και να διεκδικήσουν:
  • «Πάρτε τώρα πίσω το άθλιο "μνημόνιο" της Παιδείας.
  • Ούτε ευρώ για σίτιση - στέγαση - μετακίνηση - βιβλία - αναλώσιμα! Εστιατόρια, κυλικεία στην ευθύνη του κράτους και όχι των ιδιωτών. Ούτε σκέψη για δίδακτρα.
  • Μηνιαίο επίδομα ενοικίου και σίτισης 600 ευρώ σε όλους τους φοιτητές και τους σπουδαστές που είναι από άλλες πόλεις και που το οικογενειακό εισόδημα δεν ξεπερνά τις 40.000 ευρώ ετησίως, για τα παιδιά ανέργων και απολυμένων.
  • Καμία μορφή ιδιωτικοποίησης της Ανώτατης Εκπαίδευσης, έξω οι εταιρείες από τις σχολές.
  • Το πτυχίο μόνη προϋπόθεση για σταθερή, μόνιμη δουλειά με δικαιώματα».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου