Τετάρτη 14 Σεπτεμβρίου 2011

Ο εφιάλτης της «ανταγωνιστικότητας» των πανεπιστημίων

πηγή: Εφημερίδα Κόντρα

Βασικό «επιχείρημα» των εμπνευστών του νέου νόμου για τα Πανεπιστήμια είναι η «ανταγωνιστικότητα». Τα ελληνικά πανεπιστήμια, λέει σε χίλιους τόνους η Διαμαντοπούλου, θα πρέπει να γίνουν «ανταγωνιστικά» για να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις της σύγχρονης εποχής. Τι σημαίνει όμως «ανταγωνιστικότητα» των πανεπιστημίων; Για το ζήτημα αυτό έχουμε τοποθετηθεί αναλυτικά από αυτές εδώ τις στήλες απ’ αφορμή την σκληρή πραγματικότητα αυτής της «ανταγωνιστικότητας» στη χώρα που αποτελεί «πρότυπο» για την ανώτατη εκπαίδευση των Ευρωπαϊκών χωρών (βλ. «Κ», Αρ.Φ. 615, 9/10/2010, στο άρθρο: «Η σκληρή «ανταγωνιστικότητα» των αμερικάνικων πανεπιστημίων»). Στο παρόν σημείωμα θα υπενθυμίσουμε ορισμένες βασικές αλήθειες που τώρα που το κίνημα των καταλήψεων εξαπλώνεται στα πανεπιστήμια, είναι περισσότερο αναγκαίο να ακουστούν και να γίνουν κτήμα ολοένα και περισσότερων φοιτητών.


1. Ανταγωνιστικότητα σημαίνει ότι «τα λεφτά πάνε στα λεφτά».

Σύμφωνα με τα στοιχεία του ίδιου του αμερικάνικου υπουργείου Παιδείας («Digest of Education Statistics», 2009– Κεφάλαιο 3), λιγότερο του 3% των «ανώτατων» ιδρυμάτων λαμβάνει το 75% της χρηματοδότησης των «δωρητών», ενώ από τα 120 πανεπιστήμια που τσεπώνουν το περισσότερο παραδάκι μόνο τα πέντε (Χάρβαρντ, Γέιλ, Στάνφορντ, Πρίνστον και Πανεπιστήμιο του Τέξας) απορροφούν το μεγαλύτερο μερίδιο (περίπου το 25%). Η μέση χρηματοδότηση των παραδοσιακών αριστοκρατικών κολεγίων (δηλαδή των οκτώ μεγαλύτερων ιδιωτικών πανεπιστημίων: Χάρβαρντ, Κολούμπια, Γέιλ, Πρίνστον κτλ) ήταν το 2005 70 φορές μεγαλύτερη από τη χρηματοδότηση του μέσου δημόσιου πανεπιστήμιου, ενώ το 1992 ήταν 40 φορές μεγαλύτερη.
 
2. Ανταγωνιστικότητα σημαίνει πτυχία «φαστ-φουντ» για τους φτωχούς.

Συγκρίνοντας τα πτυχία που απονεμήθηκαν σε δύο ακαδημαϊκές χρονιές με τεράστια απόσταση μεταξύ τους (η πρώτη το 1969-70 και η δεύτερη το 2007-08) διαπιστώνει κανείς ότι τα 2ετή πτυχία κέρδισαν έδαφος έναντι των υπολοίπων, σημειώνοντας αύξηση 50% στο μερίδιο των πτυχίων που απονεμήθηκαν, ενώ τα 4ετή πτυχία (bachelor) έχασαν ένα 19%.
 
3. Ανταγωνιστικότητα σημαίνει δίδακτρα-φωτιά.

Σύμφωνα με την έκθεση του αμερικάνικου υπουργείου Παιδείας για την εκπαίδευση, που αναφέραμε παραπάνω ((«Digest of Education Statistics», 2009), τα ετήσια δίδακτρα και έξοδα στέγασης για τους φοιτητές ήταν 12.283 δολάρια για τα δημόσια και 31.233 δολάρια για τα ιδιωτικά ΑΕΙ. Μεταξύ των ετών 1988-99 και 2008-09, δηλαδή μέσα σε μία δεκαετία, τα έξοδα αυτά αυξήθηκαν κατά 32% για τα δημόσια και κατά 24% για τα ιδιωτικά, σε σταθερές τιμές (αφού δηλαδή ληφθεί υπόψη ο πληθωρισμός). Αν αναλογιστεί κανείς ότι το μέσο ετήσιο εισόδημα των αμερικάνικων νοικοκυριών ήταν 51.726 δολάρια (σύμφωνα με τη στατιστική υπηρεσία των ΗΠΑ), τότε τα έξοδα για την εκπαίδευση στα ιδιωτικά ΑΕΙ καταναλώνουν το 60% του ετήσιου εισοδήματος ενός μέσου νοικοκυριού!
 
4. Ανταγωνιστικότητα σημαίνει δυσβάσταχτα χρέη στις πλάτες των πτυχιούχων.

Για να μπορέσουν να καλύψουν τα ολοένα και αυξημένα δίδακτρα, οι φοιτητές έπρεπε να δανειστούν. Αποτέλεσμα, τα φοιτητικά δάνεια να φτάσουν πέρσι στο αστρονομικό ποσό των 840 δισ. δολαρίων και για πρώτη φορά στην αμερικάνικη ιστορία να ξεπεράσουν τα δάνεια από πιστωτικές κάρτες. Σύμφωνα με το μη κυβερνητικό ινστιτούτο “The Project on Student Debt” («Ερευνητικό έργο για τα φοιτητικά δάνεια», που χρηματοδοτείται από… ευαγή ιδρύματα, όπως αυτό του Μπιλ Γκέιτς και το Ford Foundation), τα 2/3 (67%) των αποφοίτων από τα 4ετή κολέγια και πανεπιστήμια κουβαλούσε to 2008 μαζί με το πτυχίο του και ένα χρέος της τάξης των 23.200 δολαρίων (κατά μέσο όρο). Ποσό αυξημένο κατά 24% σε σχέση με τα 18.650 που ήταν μόλις τέσσερα χρόνια πριν (2004)! Ο ένας στους δέκα πτυχιούχους των τετραετών κολεγίων και πανεπιστημίων του 2008 χρωστούσε πάνω από 40.000 δολάρια. Ποσοστό τριπλάσιο από αυτό που ήταν δώδεκα χρόνια πριν (το 1996 μόλις το 3% χρωστούσε τόσα λεφτά, κάνοντας μάλιστα την αναγωγή σε σταθερές τιμές 2008).
 
5. Ανταγωνιστικότητα σημαίνει όλο και λιγότερους πτυχιούχους.

Τα στοιχεία του υπουργείου Παιδείας αναφέρουν ότι μόλις το 57% των πρωτοετών που σπούδαζαν στα 4ετή ιδρύματα, με πλήρες ωράριο το 2001, κατόρθωσε να πάρει πτυχίο μέσα σε έξι χρόνια! Ξέρετε πόσοι από τους φοιτητές κατόρθωσαν να τελειώσουν στον κανονικό χρόνο φοίτησης (τα τέσσερα χρόνια, δηλαδή, για το bachelor); Μόλις το 36%! Για την «πλέμπα» που μπήκε σε ένα 2ετές κολέγιο τα πράγματα ήταν χειρότερα. Μόνο το 30% κατορθώνει να τελειώσει μέσα σ’ ένα χρονικό διάστημα 1.5 φορά του κανονικού χρόνου φοίτησης!

Στα ΑΕΙ-ΤΕΙ ο πέλεκυς των συγχωνεύσεων

πηγή: Αυγή
Στεφανάκου Π.
Ημερομηνία δημοσίευσης: 14/09/2011
 
Στα πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ πέφτει τώρα ο πέλεκυς των συγχωνεύσεων, ενώ, παρά τις διαβεβαιώσεις της υπουργού Παιδείας, συνεχίζεται στο πλαίσιο της εφαρμογής του νόμου για τη μετάλλαξη της ανώτατης εκπαίδευσης το σταδιακό ξήλωμα της δωρεάν παροχής συγγραμμάτων με κόψιμο από το τέλος του 2012 όλων των διδακτικών βοηθημάτων!
Μετά τη διαγραφή από τον χάρτη 1.200 σχολείων της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, η κυβέρνηση ετοιμάζεται να βάλει λουκέτο σε δεκάδες τμήματα, αλλά και ιδρύματα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης, Θ. Πάγκαλος, αντικαθιστώντας τον απομακρυνθέντα υφυπουργό Παιδείας, Γ. Πανάρετο, ζητά από τα πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ να του στείλουν μέχρι τις 21 Σεπτεμβρίου στοιχεία για τα έσοδα και τα έξοδά τους, καθώς και για τον αριθμό του προσωπικού που απασχολούν.
Η φόρμα προς συμπλήρωση που εστάλη στα πανεπιστήμια αποτελεί τρανή απόδειξη ότι οι συγχωνεύσεις - καταργήσεις δεν θα γίνουν με γνώμονα επιστημονικά - παιδαγωγικά κριτήρια, αλλά με αποκλειστικό σκοπό να μειωθούν κι άλλο οι δημόσιες δαπάνες για την ανώτατη εκπαίδευση.
Με επιστολή του προς τους πρυτάνεις των ΑΕΙ και τους προέδρους των ΤΕΙ ο Θ. Πάγκαλος, που έχει αναλάβει οδηγός στον οδοστρωτήρα των συγχωνεύσεων, ζητεί από τα ιδρύματα να του υποβάλουν τη... φορολογική τους δήλωση για να κρίνει αν είναι άξια προς επιβίωση ή θα ριχτούν στον Καιάδα των συγχωνεύσεων και το προσωπικό τους θα συμπληρώσει τον έφεδρο στρατό της ανεργίας.

Αποχή από τα μαθήματα εξήγγειλε το Συντονιστικό των μαθητών

ΡΕΠΟΡΤΑΖ:esos.gr

Κάνουμε Γενικές Συνελεύσεις, αποφασίζουμε αποχές, κλεισίματα δρόμων και προχωράμε σε συλλαλητήρια κατά δήμο και γειτονιά την Πέμπτη 15/9. Αυτό ανακοίνωσε σήμερα το Συντονιστικό Οργανο των μαθητών της Αθήνας αντιδρώντας στην κατάσταση που βρίσκονται σήμερα τα σχολεία σχετικά με τα σχολικά βιβλία. 

«Δεν δεχόμαστε την συγγνώμη της υπουργού για την άθλια κατάσταση που μας επιφύλαξε με το άνοιγμα των σχολείων» τονίζουν οι μαθητές στην ανακοίνωσή τους και υπογραμμίζουν: «Οι διαβεβαιώσεις της υπουργού ότι «παρά τη δύσκολη κατάσταση θα τα καταφέρουμε» είναι φύκια για μεταξωτές κορδέλες. Κάθε χρόνο και χειρότερα είναι αυτό που εμείς ξέρουμε, αφού κόβουν λεφτά από την παιδεία και τα δίνουν στους τραπεζίτες και στους εφοπλιστές.Δεν δεχόμαστε την κοροϊδία!Με αυτή την κατάσταση η κυβέρνηση κλείνει τα σχολεία».

Δευτέρα 12 Σεπτεμβρίου 2011

Μπορεί το φοιτητικό κίνημα να νικήσει;


Συμπληρώνοντας περίπου δύο εβδομάδες από την έναρξη του νέου ανοδικού κύματος του φοιτητικού κινήματος είναι, κατά τη γνώμη μας, ιδιαίτερα σημαντικό να γίνει μια συνολική αποτίμηση της κατάστασης, των δυνατοτήτων και αδυναμιών του κινήματος, των ισχυρών και ευάλωτων σημείων του αντιπάλου, των στόχων που επιδιώκονται καθώς και των μέσων που είναι κατάλληλα για την επίτευξή τους. Στο κείμενο που ακολουθεί θα επιχειρήσουμε μια τέτοια γενική σκιαγράφηση ευελπιστώντας ότι η συνειδητοποίηση της συνολικής κατάστασης μπορεί να συμβάλλει στη μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα των αναπτυσσόμενων αγώνων των φοιτητών. Στην ανάλυσή μας θα αναφερθούμε στην εμπειρία όχι μόνο του παρόντος φοιτητικού κινήματος, αλλά και αυτού που αναπτύχθηκε το 2006-7 ενάντια στο νόμο-πλαίσιο της Γιαννάκου και στην αναθεώρηση του άρθρου 16, καθώς θεωρούμε ότι υπάρχουν πολύ σημαντικές ομοιότητες ανάμεσα στις δύο αυτές διαδικασίες.

Πού βρισκόμαστε αυτή τη στιγμή;

Μετά από τις πρώτες 15 ημέρες συνελεύσεων, καταλήψεων και κινητοποιήσεων φαίνεται ότι το κίνημα πλέον έχει απλωθεί σε πανελλαδικό επίπεδο (ιδιαίτερα στις μεγάλες πόλεις) τόσο στα πανεπιστήμια όσο και (σε μικρότερο βαθμό) στα ΤΕΙ. Προς το παρόν υπάρχει μια ανοδική τάση όσον αφορά τον αριθμό των καταλήψεων (ένας από τους σημαντικότερους δείκτες όσον αφορά τη δυναμική του κινήματος). Κυριαρχώντας σε περίπου 200 σχολές μέσα στην πρώτη εβδομάδα φτάσαμε τον αριθμό των 300 σχολών στο τέλος της δεύτερης εβδομάδας. Καταρχήν είναι πολύ σημαντικό το γεγονός ότι οι φοιτητές μπόρεσαν να κινητοποιηθούν τόσο άμεσα ξεκινώντας στην ουσία μέσα στον Αύγουστο. Θα μπορούσαμε να εκτιμήσουμε βάσιμα (και με βάση την εμπειρία και του προηγούμενου φοιτητικού κινήματος) ότι ο αριθμός των υπό κατάληψη σχολών θα σταθεροποιηθεί γύρω στις 300 (με πιθανές μικρές διακυμάνσεις) για τις επόμενες (τουλάχιστον) 20-30 ημέρες, χωρίς να αποκλείεται και εξάπλωσή τους σε ακόμη περισσότερες σχολές. Αυτή τη στιγμή έχει σχηματιστεί στις περισσότερες σχολές μπλοκ κατά του νομοσχεδίου και υπέρ των καταλήψεων και των κινητοποιήσεων, ενώ το αντίπαλο στρατόπεδο (σε επίπεδο φοιτητικού πληθυσμού) δεν είναι ακόμη ιδιαίτερα συγκροτημένο. Σε πολιτικό επίπεδο στην ουσία καμία φοιτητική παράταξη δεν υποστηρίζει το νομοσχέδιο. Υπάρχουν πολλές σχολές που η ΠΑΣΠ στηρίζει τις κινητοποιήσεις (και τα κοινά πλαίσια) ενώ σε ορισμένες το ίδιο κάνει ακόμη και η ΔΑΠ. Σε κάποιες σχολές έχουν εμφανιστεί συσπειρώσεις φοιτητών κατά της κατάληψης με επιχειρήματα να μη χαθεί η εξεταστική και το εξάμηνο κτλ. Ωστόσο και σε αυτές τις περιπτώσεις δεν υπάρχει πολιτική τοποθέτηση υπέρ του νομοσχεδίου. Έτσι σε πολιτικό-ιδεολογικό επίπεδο η απόρριψη του νομοσχεδίου από τους φοιτητές (οργανωμένους και μη) είναι σχεδόν καθολική. Η κατάσταση δε διαφοροποιείται σημαντικά ως προς αυτό και στους καθηγητές. Ακόμη και η ξεπουλημένη ηγεσία της ΠΟΣΔΕΠ απέρριψε το νομοσχέδιο, ενώ το ίδιο έχει κάνει επανειλημμένα και η σύνοδος των πρυτάνεων. Στο σώμα των καθηγητών πολλοί λίγοι είναι εκείνοι που αποδέχονται (έστω και με επιφυλάξεις) το νομοσχέδιο. Στην ουσία λοιπόν αυτή τη στιγμή το υπουργείο δεν έχει καθόλου εσωτερικούς συμμάχους στο πανεπιστήμιο που να μπορούν να συμβάλλουν στην εφαρμογή του νέου νόμου, κάτι που πιθανόν να του δημιουργήσει σημαντικά προβλήματα και να οδηγήσει σε επιμέρους τροποποιήσεις για να διαμορφωθεί και ένα εσωτερικό (ενδοπανεπιστημιακό) μέτωπο υπέρ των επιχειρούμενων αλλαγών.

Ανώτατη Εκπαίδευση: Να δώσουμε τη μάχη με όλες μας τις δυνάμεις!

πηγή: Αριστερό Βήμα
του Παναγιώτη Σωτήρη

Η εντυπωσιακή συναίνεση ΠΑΣΟΚ – ΝΔ – ΛΑΟΣ στο νόμο για την ανώτατη εκπαίδευση, αποτυπώνει τη βαθύτερη σύμπνοια των αστικών κομμάτων στη στρατηγική της επιχειρηματική ανώτατης εκπαίδευσης και την αυταρχική αντιμετώπιση της νεολαίας.
Στόχος είναι η βίαιη προσαρμογή της ανώτατης εκπαίδευσης στις απαιτήσεις της καπιταλιστικής συσσώρευσης, στο πλαίσιο των κατευθύνσεων της ΕΕ και του ΟΟΣΑ. Δεν αφορά απλώς τη διοίκηση ή την οργάνωση των σπουδών, αλλά τον πυρήνα του προσανατολισμού της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, το DNA της όπως προκλητικά δήλωσε η Διαμαντοπούλου: πλήρης εφαρμογή της Μπολόνια, των τριών κύκλων σπουδών και του ατομικού φακέλου προσόντων, δεσμευτική παρουσία του κόσμου των επιχειρήσεων στη διοίκηση των πανεπιστημίων, αξιοποίηση της στροφής προς ιδιωτικές πηγές χρηματοδότησης για την παραγωγικοποίηση της έρευνας και των παρεχόμενων ειδικοτήτων, γενίκευση της επιχειρηματικής κουλτούρας,  χρηματοδοτική ασφυξία και εμπέδωση της ανταποδοτικότητας, εξοστρακισμός της κριτικής σκέψης και της ριζοσπαστικής πολιτικής δράσης. Η φοιτητική συμμετοχή καταργείται και το ανώτατο όριο λήψης πτυχίου στέλνει το μήνυμα: μην ασχολείστε με το συνδικαλισμό, μην κινητοποιείστε, μην δραστηριοποιείστε πολιτικά, γιατί δεν θα πάρετε πτυχίο.
Η απαξίωση της ανώτατης εκπαίδευσης, η εχθρότητα προς το πανεπιστήμιο, ο ιδιότυπος αστικός αντιδιανοουμενισμός αντανακλούν τον αγοραίο κυνισμό του πολιτικού συστήματος, σε μια συγκυρία βαθιάς κρίσης και συνάμα αντικοινωνικού παροξυσμού της αστικής τάξης. Στην Ελλάδα που θεωρεί εναλλακτικές καλλιέργειες τα… φωτοβολταϊκά και σπεύδει να σχεδιάσει αυτοκινητοδρόμους την ώρα που διαλύει το σιδηρόδρομο και τις δημόσιες συγκοινωνίες, που θεωρεί τη βασική έρευνα εξωτικό είδος, που θεωρεί ότι τα γράμματα, ο πολιτισμός και η ιστορική μνήμη έχουν νόημα μόνο ως τουριστικά προϊόντα, το Πανεπιστήμιο της κριτικής σκέψης και της κοινωνικά προσανατολισμένης έρευνας θεωρείται περιττή πολυτέλεια.
Η κατάργηση του πανεπιστημιακού ασύλου δεν αποτελεί μόνο αυταρχικό συμπλήρωμα αυτής της μετάλλαξης. Εκφράζει την επιδίωξη να ξεμπερδεύουν με το ριζοσπαστικό δημοκρατικό κεκτημένο της μεταπολίτευσης. Θέλουν να πάψει η φοιτητική νεολαία να δίνει το στίγμα των νικηφόρων κινητοποιήσεων, των κινημάτων που ανατρέπουν νόμους και αποτελούν παραδείγματα αποτελεσματικής συλλογικής δράσης.
Ο νόμος δεν αφορά μόνο την «πανεπιστημιακή κοινότητα» αλλά το σύνολο της κοινωνίας: τους γονείς που θα κληθούν να πληρώσουν δίδακτρα, τους νέους που θα παραδίδονται στη βαρβαρότητα της αγοράς εργασίας χωρίς κατοχυρωμένα επαγγελματικά δικαιώματα, τα κινήματα που θα δουν τα πανεπιστήμια από χώρους ζύμωσης, κριτικής σκέψης και συλλογικής δράσης να γίνονται πεδία δράσης των δυνάμεων καταστολής και των εταιρειών. Γι’ αυτό και είναι γελασμένη η κυβέρνηση, εάν νομίζει ότι θα απομονώσει το φοιτητικό κίνημα από την αγωνιζόμενη κοινωνία.
Το εντυπωσιακό κύμα φοιτητικών καταλήψεων σε όλη την Ελλάδα στέλνει μήνυμα ελπίδας. Αποτελεί κομμάτι ενός ευρύτερου κύκλου εκρήξεων της νεολαίας σε όλο τον κόσμο, μιας νεολαίας που αντιμετωπίζεται περισσότερο παρά ποτέ σαν αναλώσιμη, όπως έδειξαν οι κινητοποιήσεις στην Αγγλία το χειμώνα και στη Χιλή τώρα. Αποτελεί πλευρά του παλλαϊκού ξεσηκωμού ενάντια στο Μνημόνιο και το Μεσοπρόθεσμο.
Σε αυτή τη συγκυρία είναι επιτακτικό οι σύλλογοι ΔΕΠ να προχωρήσουν σε απεργιακό αγώνα διαρκείας. Ο αγώνας των φοιτητών δεν πρέπει να μείνει μόνος. Σίγουρα είναι σημαντικό τα όργανα των πανεπιστημίων να δηλώσουν την ανυπακοή στην εφαρμογή του νόμου, κάνοντας σαφές ότι όσες/οι στελεχώσουν τα όργανα είναι ακαδημαϊκοί δωσίλογοι, όμως τίποτε δεν μπορεί να υποκαταστήσει την αγωνιστική δράση για την ανατροπή και την κατάργηση του νόμου. Ούτε θα έχουν τύχη οι προσπάθειας δικαστικής αμφισβήτησης, εάν δεν συμπίπτουν με ένα ρωμαλέο κίνημα στους δρόμους και τις σχολές. Όταν οι «ανοιχτές σχολές» γίνεται πολεμική κραυγή του αντιπάλου, η απεργία γίνεται μονόδρομος.
Οι δυνάμεις της Αριστεράς, λόγω και της βαρύτητας που έχουν στα κινήματα της ανώτατης εκπαίδευσης, έχουν ιστορική ευθύνη. Δεν βοηθούν τον αγώνα ούτε ο σεχταρισμός και η διάσπαση, ούτε η άρνηση να προχωρήσουμε τώρα σε απεργίες στους Συλλόγους ΔΕΠ, ούτε η οχύρωση πίσω από τους Πρυτάνεις ή τις όποιες απόπειρες θεσμικής αμφισβήτησης. Αντίθετα, η κοινή ανατρεπτική δράση όλων των αγωνιστικών δυνάμεων μέσα στα Πανεπιστήμια με άνοιγμα στα σωματεία, στα σχολεία και τις πλατείες της οργής, μπορεί να δώσει νικηφόρα ορμή στους αγώνες. Να κλείσουμε τα πανεπιστήμια στην επέλαση της αγοράς, να τα ανοίξουμε στους αγώνες και τις αγωνίες της κοινωνίας. Με εκδηλώσεις, με πολύμορφες παρεμβάσεις, με πρωτοβουλίες αλληλεγγύης.
38 χρόνια πριν η εικόνα του τανκ μπροστά στην πύλη του Πολυτεχνείου στοίχειωσε για πάντα τη λαϊκή συνείδηση. Σήμερα θέλουν να ξαναγράψουν την ιστορία, να συντρίψουν τις αντιστάσεις, να αναιρέσουν κάθε εργατική και λαϊκή κατάκτηση. Στο δικό μας χέρι είναι να παλέψουμε, ώστε αυτή τη φορά τα τεθωρακισμένα της «δικτατορίας των αγορών» να αναγκαστούν να κάνουν αναστροφή μπροστά στις πύλες των αγωνιζόμενων Πανεπιστημίων.

Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα «Πριν» στις 11/09/2011

Δέκα θέσεις για καλή ανώτατη παιδεία

πηγή: Αυγή
Κώστας Σταμάτης*


Α. Οι εξελίξεις ύστερα από τις διακηρύξεις της Μπολόνια (Ιούνιος 1999) και της Σαλαμάνκα (Απρίλιος 2001) εκ μέρους των Ευρωπαίων Υπουργών Παιδείας είχαν πολλαπλούς στόχους. Κύριος στόχος τους είναι η υπαλληλία των πανεπιστημιακών σπουδών στις ανάγκες της «αγοράς» (relevance to the market), με αλυσιδωτά και ανησυχητικά επακόλουθα ως προς τη διδασκαλία, την έρευνα, την καλλιέργεια της ίδιας της επιστήμης. Επίσης όμως ως προς τη διοίκηση, τη χρηματοδότηση, τον τρόπο και το πνεύμα αξιολόγησης των ευρωπαϊκών πανεπιστημίων κ.ο.κ.
Πρόκειται για την πολιτική και αξιακή επιλογή ότι το ευρωπαϊκό πανεπιστήμιο οφείλει να αυτοθεωρείται στο εξής ως επιχειρηματική (entrepreneurial) μονάδα, ως διαχειριστής πόρων σε σκληρό ανταγωνισμό προς τους ομοίους του, τόσο στη διδασκαλία και την έρευνα όσο και στην ίδια τη διοίκησή του. Όχι ως ανώτατο εκπαιδευτικό ίδρυμα σε επαφή με τον εξωτερικό περίγυρο που συναποτελούν οι επιχειρήσεις και η αγορά εργασίας, αλλά ως κανονικός συμπαίκτης στην «αγορά» και τα κερδοσκοπικά ήθη της.
Τι μπορούν να αντιτάξουν σε αυτό το σκυθρωπό πνευματικό τοπίο όσοι και όσες δεν έχουν πάψει να προσβλέπουν σε ένα καλό πανεπιστήμιο και μία καλύτερη κοινωνία; Στην παρούσα ιστορική φάση στον κόσμο, στη γηραιά ήπειρο και στη χώρα μας, αξίζει να αγωνισθούμε, σε πολύ γενικές γραμμές, στα ακόλουθα αξιακά αναχώματα, δεσμευτικά της ακαδημαϊκής πολιτικής και της συμπεριφοράς καθενός. Οι θέσεις αυτές δεν διατυπώνονται αμυντικά, αλλά με σαφώς θετική και εποικοδομητική πρόθεση, διότι πρόκειται για δεσμευτικές αρχές ακαδημαϊκής πολιτικής, με διάρκεια και ισχύ πολύ ευρύτερη της τρέχουσας συγκυρίας.

Κυριακή 11 Σεπτεμβρίου 2011

Νόμος πλαίσιο ενός νέου μεσαίωνα

πηγή: Αυγή
Του Νάσου Ηλιόπουλου

Το νομοσχέδιο για την τριτοβάθμια εκπαίδευση αποτελεί τη φυσική κατάληξη της εκπαιδευτικής πολιτικής που με συνέπεια έχουν ακολουθήσει εδώ και αρκετά χρόνια οι κυβερνήσεις του δικομματισμού. Τα κριτήρια και οι στόχοι της συγκεκριμένης πολιτικής έχουν αποτυπωθεί ξεκάθαρα ήδη από το 1999 στο κείμενο που υπογράφηκε από 29 υπουργούς Παιδείας χωρών της Ευρώπης στην ιταλική πόλη της Μπολόνια. Η κρισιμότητα του κειμένου ήταν τέτοια που ολόκληρη η διαδικασία αναδιάρθρωσης της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης ονομάστηκε «διαδικασία της Μπολόνια».
Οποιαδήποτε προσπάθεια κατανόησης των συγκεκριμένων αλλαγών είναι καταδικασμένη να αποτύχει αν περιορίσει την οπτική της στο εσωτερικό του εκπαιδευτικού μηχανισμού, χωρίς να εξετάσει δηλαδή την τεράστια αλλαγή παραδείγματος που συντελείται στον χώρο της εργασίας. Είναι ξεκάθαρο ότι βρισκόμαστε μπροστά σε μία μετάλλαξη των εργασιακών σχέσεων η οποία επιβάλλεται από την ανάγκη διευρυμένης αναπαραγωγής του κεφαλαίου και καθίσταται δυνατή από τους αρνητικούς για τις δυνάμεις της εργασίας και της νεολαίας ταξικούς συσχετισμούς που έχουν διαμορφωθεί.
Η πρώτη «ανάγκη» στην οποία η αναδιάρθρωση του εκπαιδευτικού μηχανισμού έρχεται να απαντήσει είναι η παραγωγή ενός νέου μοντέλου εργαζομένου. Βρισκόμαστε μπροστά σε μία διαδικασία μετατροπής των σχολών σε κέντρα κατάρτισης για τη γενιά της επισφάλειας. Τα προγράμματα σπουδών γίνονται πιο «ευέλικτα» παρέχοντας πολλούς τίτλους πτυχίων ενσωματώνοντας ουσιαστικά μία διαφορετικού τύπου ιεραρχία που αντιστοιχεί στην ιεραρχία στο εσωτερικό της παραγωγής. Στον νέο νόμο προβλέπεται η δυνατότητα παροχής πτυχίων σύντομου κύκλου στα ένα ή δύο χρόνια, καθώς και το σπάσιμο του μέχρι τώρα ενιαίου βασικού πτυχίου στα τρία χρόνια συν ένα που θα θεωρείται ως μεταπτυχιακό και για το οποίο θα καταβάλλονται δίδακτρα. Ταυτόχρονα η γενίκευση των πιστωτικών μονάδων ανοίγει τον δρόμο για ακόμα μεγαλύτερο κατακερματισμό των πτυχίων.

Η (παγκόσμια) τραγωδία της Παιδείας

πηγή: Radar: Ο άγρυπνος φρουρός
του Ρούσσου Βρανά

Η γνώση είναι δύναμη. Με αυτό το σλόγκαν, οι ευρωπαϊκές ηγεσίες οδήγησαν τους λαούς τους στο κατώφλι του εικοστού πρώτου αιώνα. Και τώρα που έχουμε μπει σε αυτόν για τα καλά, ήρθε πια η ώρα να μοιράσουν αυτήν τη δύναμη το ίδιο όπως μοιράζουν και τον πλούτο: στους λίγους τη μερίδα του λέοντος και στους πολλούς τα ψίχουλα.

Οι φοιτητές της Σκωτίας τρέμουν την επόμενη χρονιά. Επειδή όσοι θα εγγράφονται στο εξής στα πανεπιστήμιά της από την υπόλοιπη Βρετανία, θα πρέπει να πληρώνουν δίδακτρα έως και 9.000 λίρες τον χρόνο. Τι φοβούνται οι σκωτσέζοι φοιτητές; Πως αργά ή γρήγορα θα τους αποβάλει το σύστημα, προτιμώντας εκείνους τους φοιτητές που θα μπορούν να πληρώνουν όσο όσο για τη μόρφωσή τους. Ετσι, η δωρεάν ανώτατη παιδεία της Σκωτίας θα υπονομευτεί, με τη διείσδυση μιας ιδιωτικής αγοράς στα πανεπιστήμιά της. Μα ακόμη και τα πανεπιστήμια που βλέπουν με καλό μάτι αυτήν την αγορά, βρίσκονται μπροστά σε μερικά βασανιστικά ερωτήματα: Πόσο άραγε πρέπει να χρεώνουμε τους φοιτητές; Αν βάλουμε ακριβά δίδακτρα, θα χάσουμε πολλούς. Αν βάλουμε φθηνά, θα κινδυνέψουμε να μη μας προτιμήσουν φοιτητές που θα μας θεωρήσουν «β' κατηγορίας». Ομως, αυτό το σκεπτικό ταιριάζει πιο πολύ σε μπακάλικα παρά σε εκπαιδευτικά ιδρύματα.

Η επίθεση στη δωρεάν παιδεία βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη από άκρη σε άκρη της Ευρώπης. Στην Καταλωνία, που οι φοιτητές της σήμερα πλημμυρίζουν τις πλατείες των αγανακτισμένων, η τοπική κυβέρνηση εφαρμόζει αυτό που ονομάζει «νέο πανεπιστημιακό μοντέλο». Με δυο λόγια, περικοπές έως και 20% στη χρηματοδότηση των πανεπιστημίων, με αποτέλεσμα τις απολύσεις καθηγητών και την κατάργηση εκπαιδευτικών προγραμμάτων, αλλά και αυξήσεις στα δίδακτρα που γίνονται πια απαγορευτικά για τους φοιτητές που το εισόδημα των οικογενειών τους μειώνεται συνεχώς τα τελευταία χρόνια. Αντίθετα με τις απατηλές διαβεβαιώσεις των πολιτικών ηγεσιών, αυτή η «λιτότητα στην παιδεία» δεν είναι συγκυριακή, αλλά προγραμματισμένη από καιρό. Δεν οφείλεται στην οικονομική κρίση, αλλά προβλεπόταν εδώ και χρόνια από τη «διαδικασία της Μπολώνιας» για τη δημιουργία ενός ευρωπαϊκού χώρου ανώτατης εκπαίδευσης. Ο στόχος είναι ο αναπροσανατολισμός της ακαδημαϊκής γνώσης σε εξειδικευμένες τεχνοκρατικές κατευθύνσεις, που θα χρηματοδοτούνται από ιδιωτικές επιχειρήσεις και θα παράγουν στελέχη γι' αυτές - κάτι που κάθε άλλο παρά αποτελεί εγγύηση για την ανεξαρτησία, την αμεροληψία και την αξιοπιστία των ερευνών και των σπουδών που θα παράγουν έτσι τα πανεπιστήμια, φυσικά με το αζημίωτο.

Η τραγωδία των ευρωπαϊκών πανεπιστημίων με την επιβολή αυτού του μοντέλου κουβαλάει μαζί της μία άλλη. Καθηγητές και φοιτητές βρίσκονται σήμερα στη δυσάρεστη θέση να αγωνίζονται για να διατηρήσουν μια κατάσταση που, μολονότι έχει και αυτή τα στραβά της, δεν τολμούν να αποπειραθούν τη διόρθωσή τους, επειδή ξέρουν ότι στην παραμικρή τέτοια απόπειρά τους, τα αρπακτικά καιροφυλακτούν για να μην αφήσουν λίθο επί λίθου.

Οι εξουσίες θέλουν να γίνουν απολογητές τους οι πανεπιστημιακοί

πηγή: alfavita.gr
του Κώστα Δουζίνα

Δυστυχώς δεν μπορώ να είμαι στο Σύνταγμα, αλλά σαν ένας από τους 902 πανεπιστημιακούς από όλο τον κόσμο που υπέγραψαν τη γνωστή δήλωση, θέλω να σας μεταφέρω την πλήρη συμπαράσταση όλων μας στον αγώνα σας.
Θα ήθελα κατ’ αρχάς να εκφράσω έκπληξη και αγανάκτηση ως έλληνας πανεπιστημιακός για τις πρωτοφανείς και απαράδεκτες επιθέσεις εναντίον των ελλήνων συναδέλφων. Ξέρω καλά την εξαιρετική έρευνα και διδασκαλία που κάνετε σε αντίξοες συνθήκες. Η κυρία αιτία των προβλημάτων του ελληνικού πανεπιστημίου δεν είναι οι διδάσκοντες αλλά οι διαδοχικές κυβερνήσεις που το χρησιμοποιούν για τα πελατειακά και κομματικά τους συμφέροντα. Οι επιθέσεις αυτές είναι κομμάτι του γενικότερου κυνισμού ο οποίος χαρακτηρίζει την κυβερνητική προσπάθεια να παραπλανήσει και εκφοβίσει τον κόσμο.  Αν η κυβέρνηση ενδιαφέρεται τόσο πολύ να εισάγει ξένα πρότυπα, ας υιοθετήσει τον βασικό τρόπο χρηματοδότησης των πανεπιστημίων του εξωτερικού, το student-staff ratio (τον λόγο φοιτητών /ΔΕΠ), βάσει του οποίου πρέπει να αντιστοιχεί ένα μέλος ΔΕΠ για κάθε 15-20 φοιτητές.

Θέληση για γνώση
Η Ελλάδα έχει μια διεθνή θετική πρωτιά. Για πολλούς λόγους η ελληνική οικογένεια θεωρεί ακόμη την πανεπιστημιακή μόρφωση ως τον πιο δόκιμο τρόπο κοινωνικής αναγνώρισης και ανέλιξης. Αυτό δεν ισχύει σε πολλά ευρωπαϊκά κράτη και προφανώς στη Βρετανία. Αποτελεί ένα τεράστιο εθνικό πόρο, τον οποίο διαδοχικές κυβερνήσεις υποτίμησαν και  εξευτέλισαν οδηγώντας τους νέους σε πανεπιστήμια του εξωτερικού. Η Ελλάδα έχει τη μεγαλύτερη φοιτητική μετανάστευση στον κόσμο. Πολλά τμήματα αποτυχημένων πανεπιστημίων διατηρούνται από Έλληνες φοιτητές.  Πώς λοιπόν αντιμετωπίζει αυτή τη θέληση γνώσης, την αγάπη για σπουδή το νομοσχέδιο;
Με την εμπειρία 35 χρόνων δουλειάς σε πανεπιστήμια της Βρετανίας και άλλων χωρών θέλω να πω δυο κουβέντες για το μοντέλο που προωθείται.   Βέβαια δεν έχουμε δει ακόμη σήμερα παραμονή της συζήτησής του στη Βουλή το νομοσχέδιο. Βασισμένος λοιπόν στις διάφορες πληροφορίες και σχέδια πιστεύω ότι τρία είναι τα χαρακτηριστικά του επικείμενου νόμου όσον αφορά διδασκαλία και μάθηση: κατάργηση της επιστημονικής αυτοτέλειας και ακεραιότητας – διαχωρισμός έρευνας/διδασκαλίας παρά τις ρητορικές εξάρσεις περί αξιολόγησης– επιστροφή στην έδρα και καθέδρα των μεγαλοκαθηγητάδων (είναι συνήθως άνδρες) που θα ελέγχουν ως οιονεί ιδιοκτήτες μεγάλα γνωστικά πεδία. Κανένα από αυτά τα πρωτότυπα δεν ισχύει στα καλά πανεπιστήμια της Βρετανίας, όπως ξέρουν οι κυβερνητικοί που πέρασαν από εκεί και καταλαβαίνουν από γράμματα.

Αυτονόητες απαντήσεις στις αυτονόητες απαντήσεις. (Σκέψεις απέναντι στο άρθρο του Ι. Πρετεντέρη στα Νέα, την Τετάρτη 31 Αυγούστου)

πηγή:"Η Λέσχη. Φτιάχνοντας τα τετράδια της ανυπότακτης θεωρίας"
του Θάνου Ανδρίτσου

Έτυχε και εγώ, να διαβάσω το τελευταίο κείμενο του Ι. Πρετεντέρη. Έφτασα σε αυτό μέσα από τις οργισμένες αναδημοσιεύσεις που αρκετοί γνωστοί μου έκαναν στο internet. Διαβάζοντας το, όλων των ειδών τα συναισθήματα με διέτρεξαν, μέχρι που κατέληξα στην γνώριμη αδιαφορία για τον ίδιο, τη δημοσιογραφία που επιτελεί και τα επιχειρηματικά συμφέροντα που εκφράζει. Ωστόσο αμέσως μετά σκέφτηκα να γράψω μια απάντηση. Όχι για να τη διαβάσει ο ίδιος, ούτε βέβαια διότι κατέχω τα μέσα ώστε η άποψή μου να φτάσει στα αυτιά του κόσμου που απευθύνονται τα κυρίαρχα ΜΜΕ. Αλλά γιατί, έστω και αν το κάνω μόνο για μένα, η λάσπη πρέπει κάποια στιγμή να απαντιέται, πρέπει να έχουμε την πίστη ότι μπορούμε και επιβάλλεται να απαντάμε σε αυτή τη θλιβερή συμμορία μικρών γκεμπελίσκων που αποτελούν τη δημοσιογραφική στρατιά της κυβέρνησης, του μνημονίου και του κεφαλαίου. Δεν αρκεί πια μόνο η οργή και τα συνθήματα που φωνάζουμε εναντίον τους στις πορείες. Μπορούμε με λόγια και με πράξεις να ανατρέψουμε την επιρροή που έχουν στις συνειδήσεις ενός κομματιού της κοινωνίας, που βέβαια είναι σήμερα μικρότερη από ποτέ.
Τι λέει λοιπόν το κείμενο αυτό; Εκφράζει κάποια βαθιά ανάλυση ή πρόταση που να δικαιολογεί τους παχυλούς μισθούς του; Μάλλον σαν μια βαρετή επανάληψη της βασικής γραμμής του υπουργείου ενάντια στις κινητοποιήσεις στην εκπαίδευση εδώ και χρόνια φαίνεται. Με ένα ενδιαφέρον όμως στοιχείο. Την κεντρικότητα που προσδίδει στους φοιτητές, όχι βέβαια σε αυτούς τους «φοιτητοπατέρες», «τους αριστερούς», «τους επαγγελματίες συνδικαλιστές» αλλά  στη υποτιθέμενη μεγάλη μάζα των «καλών φοιτητών» που θέλουν να σπουδάσουν και καμία σχέση δε θέλουν να έχουν με τις κινητοποιήσεις αυτές.