tag:blogger.com,1999:blog-8371510188285487889.post2286627936283620585..comments2022-04-11T09:05:03.516+03:00Comments on Φοιτητικό κίνημα: Tο κομμουνιστικό ιδανικό, οι όμιλοι επαναστατικής θεωρίας και ο αποστάτης Δ.ΠατέληςFoithtiko Kinhmahttp://www.blogger.com/profile/09902314525070314261noreply@blogger.comBlogger17125tag:blogger.com,1999:blog-8371510188285487889.post-54388052313937985642012-06-07T03:55:08.570+03:002012-06-07T03:55:08.570+03:00@Κυριάκος Ι.
Υπάρχει το εξής απλό γεγονός: το κ...@Κυριάκος Ι.<br /><br /> Υπάρχει το εξής απλό γεγονός: το κείμενο δεν πληροί τις προϋποθέσεις μιας πολιτικής κριτικής. Το συμπέρασμα αυτό προκύπτει με τον ακριβώς αντίθετο από τον ''βιωματικό'' τρόπο. Κάποιος παίρνει να διαβάσει το κείμενο, και προσπαθεί να καταλάβει. <br /> Εγώ συμμετέχω στον Όμιλο Αθήνας, και δεν ξέρω τί εννοείς διάλυση. Μπορεί να θεωρείς μείωση της θεωρητικής δουλειάς, της έντασης, της συχνότητας κλπ. Πάντως στην Αθήνα μας προβληματίζει το ζήτημα, και έχουμε κάνει κάποιες συναντήσεις για να δούμε πως θα προχωρήσουμε. Δεν έχουμε καν δικό μας χώρο, ενώ και η κινηματική πυκνότητα εμποδίζει την εύρεση διαθέσιμου χώρου, για να μην μιλήσω για την ταξικότητα των παιδιών του Ομίλου, που απαρτίζεται από ανέργους, χαμηλόμισθους κλπ, πράγμα που δεν καθιστά και πολύ εύκολες υψιπετείς (αν και αναγκαίες πρακτικά) αναζητήσεις. <br />Για τον Όμιλο της Αθήνας λοιπόν μην ανησυχείς, υπάρχουν άτομα που θα τον συντηρήσουν. Βέβαια έχουμε και μία μη ομαλή κατάσταση στην Αθήνα. Απανωτές απεργίες και πορείες παλιότερα, απανωτές εκλογές τώρα. Και οι λίγοι διαθέσιμοι χώροι αναγκαστικά καταλαμβάνονται από κλαδικές επιτροπές οργανώσεων και άλλες πολιτικές ομάδες. Δεν είναι τόσο εύκολα τα πράγματα. <br />Θεωρώ άνευ ουσίας οποιαδήποτε τέτοια κριτική αν δεν προσπαθήσει, λιγότερο ή περισσότερο επιτυχημένα, να πραγματευτεί τί μπορεί να γίνει, στο χώρο που ζούμε, στη παρούσα συγκυρία. Είναι σαν να κατηγορεί κάποιος τον Γ.Γ του ΚΚΣΕ σαν αποστάτη της τάξης του, χωρίς να ανοίγει η κουβέντα για τις εναλλακτικές. Και, δυστυχώς, οι βαρείς χαρακτηρισμοί απαιτούν αποδείξεις και επιχειρήματα του ανάλογου βάρους, όταν η κουβέντα γίνεται δημόσια και όχι σε επίπεδο επαφών που όλοι φέρουν τα ίδια βιώματα. <br /> Λαϊκή εξουσία= λαϊκή κυριαρχία. Βέβαια μπορεί η λαϊκή εξουσία να είναι κάτι άλλο από τη δικτατορία του προλεταριάτου. Ή η κοινωνικοποίηση των μέσων παραγωγής μπορεί να είναι κρατικοποίηση με λιγότερο ή περισσότερο εργατικό έλεγχο. <br /> Να σεβαστούμε όλοι την αγωνία, την ανάγκη του καθενός, και ΕΙΔΙΚΑ αυτών που πιέζονται υλικά, να βρουν αγωνιστική διέξοδο, και ας αφήσουμε τις ηθικολογίες, που αφορούν μόνο τους ήδη γνωρίζοντες, στην άκρη. Μεγαλύτερη προσφορά θα ήταν να μιλήσουμε σήμερα για τα μέτωπα, τί είναι τα μέτωπο, ποιά είναι η θέση της Ελλάδας στο διεθνές στερέωμα σήμερα, και από εκεί να οδηγηθούμε στη σχέση των μετώπων με τη συγκυρία και τη σοσιαλιστική επανάσταση. Ένα παλλαϊκό μέτωπο που αναγνωρίζει τον εαυτό του μοναχά ως τέτοιο δεν μπορεί να φέρει τη σοσιαλιστική επανάσταση. Και ένα μαρξιστικό πολιτικό σώμα και κίνημα που αναγνωρίζει τον εαυτό του απλά ως τέτοιο, δεν μπορεί να χειραφετήσει τη πλειοψηφία των ανθρώπων μιας κοινωνίας. Ειδικά σε μια αποβιομηχανοποιημένη χώρα.Ονειρμόςhttps://www.blogger.com/profile/07034464827072786484noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8371510188285487889.post-89766519378910063532012-06-06T21:50:05.835+03:002012-06-06T21:50:05.835+03:00Λοιπόν Ονειρμέ κοίταξε να δεις. Επειδή κι εγώ θα μ...Λοιπόν Ονειρμέ κοίταξε να δεις. Επειδή κι εγώ θα μπορούσα να πιάσω ένα-ένα τα επιχειρήματά σου και να τα ανασκευάσω (για να είμαι επιεικής), ας το αφήσουμε για κάποια άλλη στιγμή. Όταν θα έχεις κι εσύ το αντίστοιχο υλικό ώστε (με ή χωρίς bullets) να μας υποβάλεις την έλλογη πρότασή σου. Πιθανώς να ανήκεις σε εκείνες τις προσωπικότητες που χρειάζονται τα βιώματα για να βγάλουν συμπεράσματα. Δικαίωμά σου. Πάντως μόνο έτσι μπορώ να εξηγήσω τη μη συμμετοχή σου στο ΕΠΑΜ, ενώ την ίδια ώρα καλοβλέπεις τις νέες εφορμήσεις του Πατέλη και άλλων. Για να μην αναφέρω το ότι παραβλέπεις το ζήτημα της διάλυσης των ομίλων από τον ίδιο άνθρωπο που τώρα θέλει να... ενώσει!!! Εγώ δέχομαι ότι ακόμα και όσοι επιζούν φέρουν τα σημάδια της πάλης με το θάνατο. Και σίγουρα αυτά είναι εμφανή σε μας, στο κείμενό μας, και αλλού ίσως. Αλλά τουλάχιστον δεν του κάναμε τη χάρη. Σου εύχομαι το ίδιο!<br /><br />Κυριάκος Ι.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8371510188285487889.post-43768566416688692512012-06-06T14:19:22.900+03:002012-06-06T14:19:22.900+03:00Ονειρμέ σε αρκετά πράγματα (δευτερευούσης σημασίας...Ονειρμέ σε αρκετά πράγματα (δευτερευούσης σημασίας ή παντελώς άσχετα σε σχέση με το κείμενο) θα μπορούσαμε να συμφωνήσουμε. Σε άλλα πράγματα θα μπορούσαμε να διαφωνήσουμε πάρα πολύ δημιουργικά. Πχ. εγώ συμφωνώ για τον Β. σε θεμελιακές θέσεις αλλά τίθεται ένα ζήτημα για τις κατευθύνσεις (εδώ λέω πως εκφράζω μονάχα τον εαυτό μου). Φαίνεται ότι είναι πολύ διαφορετικές οι κατευθύνσεις όταν βρίσκεσαι επί Σοβιετίας και πολύ διαφορετικές επί κεφαλαιοκρατίας. Είναι μεγάλη συζήτηση, δεν είναι εδώ ο χώρος και ούτε μπορώ αυτή τη στιγμή να αναφερθώ διεξοδικά στο θέμα. Επίσης σε κάποια πράγματα, άλλα έγραψα και αλλιώς τα κατάλαβες αλλά και πάλι δεν είναι αυτό το θέμα. Η αυθόρμητη σκέψη που μου δημιουργείται είναι ότι αν η συζήτηση γινόταν στο παρελθόν με τέτοιους όρους πάρα πολλά πράγματα θα είχαν γίνει διαφορετικά. Το ότι όμως δεν έγιναν διαφορετικά το θεωρώ νομοτελές, που σχετίζεται με χαρακτηριστικά της Ελλάδος και του τρόπου διεξαγωγής αντιπαραθέσεων όχι μονάχα σήμερα αλλά σε ολόκληρο το παρελθόν του κομμουνιστικού κινήματος, και με άλλα πράγματα όπως ότι κάποιες “αρχές” λειτούργησαν ως κάλυμμα για την ίδια την αναίρεση τους, συν των άλλων λόγο του εξαιρετικά αφηρημένου χαρακτήρα τους. Όσο για τα άλλα υπομονή, δεν λύνονται τα πάντα στο “εδώ και τώρα”, ιδιαιτέρως σε μια συζήτηση στο internet όπου δεκάδες άτομα μπορούν συνεχώς να σε ρωτάνε το Α ή το Β και να σε τραβάνε σε απαντήσεις για όλα συνεχώς. Καταλαβαίνω το ερώτημα σου και πως δημιουργείται από την ανάγνωση του κειμένου, κάποια πράγματα αναφέρθηκαν ήδη παραπάνω (και στο κείμενο, και στην συζήτηση).Κ.Μ.https://www.blogger.com/profile/09282151914863803818noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8371510188285487889.post-3009044026016773162012-06-06T07:56:26.371+03:002012-06-06T07:56:26.371+03:00...Συνέχεια
Ρώτησα λοιπόν σε ένα προηγούμενο σχόλ......Συνέχεια<br /><br />Ρώτησα λοιπόν σε ένα προηγούμενο σχόλιο για τις εναλλακτικές, ή μάλλον αν το δίλημμα είναι μεταξύ μιας εθνικοπατριωτικής αταξικής προοπτικής και μιας λογικής σοσιαλιστικής προοπτικής. Και είπα ότι ως προς αυτό το κείμενο μου φαίνεται θολό, όπως και γενικότερα η κριτική του. Είναι πιο πολύ ένα κείμενο πολεμικής, και λιγότερο κριτικής. Η αλήθεια είναι πως οι θέσεις μας προκύπτουν από διαφορετικές προσλήψεις της συγκυρίας, και είναι λογικό να υπάρχουν διαφορές. Για αυτό στάθηκα στην έννοια της ''αποστασίας'' (ούτε καν οπορτουνισμός, για τον οποίο ρώτησες αν έχω άλλη πρόχειρη λέξη, αλλά αποστασία). <br />Να πω και εγώ με τη σειρά μου ότι το ''Βιολογικό και Κοινωνικό'' ήταν ένα πολύ ενδιαφέρον κείμενο, όπως και κάποια άλλα που έχω δει. Πράγματι διαφωνούμε σε αρκετά, και εγώ με τον Βαζιούλιν συμφωνώ πια μάλλον στη κατεύθυνση-βλέψη και όχι τόσο σε αρκετές θεμελιακές θέσεις. Εν πάσει περιπτώσει, προτείνω να γράψετε ένα κείμενο στο οποίο θα κάνετε πιο έλλογη, θεμελιωμένη και σε ''bullets'' κριτική και στο οποίο δε θα κράζετε απλά, γιατί δεν είναι υποχρεωμένος κάποιος που το διαβάζει να ξέρει όλο το ''context'' των ομίλων, των ομιλήτικων αντιπαραθέσεων, κ.ο.κ. Και να αφιερώσετε ένα μέρος του κειμένου στο πώς βλέπετε τη συγκυρία και στο ποιά πρακτική στάση προτείνετε εσείς, ώστε να είναι σαφές. Το παραπάνω κείμενο έχει πάρα πάρα πολλά ελαττώματα αν έχει αξιώσεις κριτικής και αν θες μπορώ να τα πιάσω ένα ένα (αναφέρθηκα ήδη στην έννοια της αποστασίας και πως αυτή υποτίθεται πως αποδεικνύεται)<br /><br />6 Ιουνίου 2012 7:55 π.μ.Ονειρμόςhttps://www.blogger.com/profile/07034464827072786484noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8371510188285487889.post-46554277577648085682012-06-06T07:36:17.967+03:002012-06-06T07:36:17.967+03:00@Κυριάκος Ι.
Δεν έχω σκοπό να υπερασπιστώ κανένα...@Κυριάκος Ι.<br /><br /> Δεν έχω σκοπό να υπερασπιστώ κανένα ΕΠΑΜ άλλωστε δε συμμετείχα ούτε στήριξα ούτε φυσικά...ψήφισα. Πρώτα από όλα λοιπόν θεωρώ πως είναι προβληματικός ο όρος ''αποστασία''. Αν δούμε τον όρο σημαίνει εγκατάλειψη κάποιας θρησκείας ή δόγματος, με όρους ''προδοσίας'', κ.ο.κ. Πέραν τούτου και αν δούμε πως χρησιμοποιήθηκε ο όρος, θα δούμε πολύ βαριές και ασήκωτες περιπτώσεις, περιπτώσεις ανοιχτής και συνειδητής συστράτευσης με τον εχθρό, όπως στη περίπτωση του Κάουτσκυ. Η όλη ιστορία μου θυμίζει τον ''αντικειμενικά προβοκάτορα''. Κι όμως, στοιχείο της αντικειμενικής υπόστασης του εγκλήματος του agent provocateur είναι ο δόλος. Δεν υπάρχει λοιπόν προβοκάτορας χωρίς δόλο,''αντικειμενικά''. Με έναν παρόμοιο τρόπο, η αποστασία είναι συνειδητή αποστράτευση από το ιδανικό, ιδεώδες κλπ (αν θεωρήσουμε ότι μπορούμε, με την αντίληψη που έχουμε για το μαρξισμό σήμερα, να τον αντιμετωπίζουμε με αυτό τον τρόπο του ''Ιδεώδους''). Για να δούμε λοιπόν. Έχεις ''υπεραρκετά'' εμπειρικά δεδομένα για να στηρίξεις τον χαρακτηρισμό του...αποστάτη? Δεν βλέπω τον τρόπο. Θα μπορούσατε να κάνετε μια οξεία πολιτική κριτική περί αναιμικής κλπ τοποθέτησης, περί τακτικών και στρατηγικών σφαλμάτων που δεν εξυπηρετούν την κατά την ανάλυσή σας σωστή κομμουνιστική στρατηγική σήμερα κλπ. Αλλά φυσικά όπως λες και το σέβομαι υπάρχουν ιστορικές και ιδεολογικές προεννοήσεις, όπως υπάρχουν πάντοτε, και η ανάλυση αυτή δεν εκπορεύεται κατευθείαν από το αισθητηριακά συγκεκριμένο εμπειρικό υλικό (το οποίο δεν υπάρχει άλλωστε ποτέ ατόφιο). Με άλλα λόγια, από τα εμπειρικά δεδομένα και μόνο δεν προκύπτει καμιά αποστασία ως συνειδητή αποστράτευση από το Ιδεώδες του Κομμουνισμού, παρά μόνο, ενδεχομένως, λάθη, παραλείψεις, ''μικρομεγαλοπολιτική'' που λες ή δεν ξέρω τί άλλο. Οπότε επίτρεψέ μου να θεωρήσω παντελώς αυθαίρετη την συναγωγή του περιεχομένου του παραπάνω κειμένου και ειδικά του όρου του ''αποστάτη'' από τα υπεραρκετά εμπειρικά δεδομένα. <br /> Θα πω περιληπτικά πως βλέπω τα πράγματα. Το να συνδράμουν όλες οι πολιτικές δυνάμεις που είναι διαθέσιμες στην επιβίωση του λαού, στην προστασία του από τα χαράτσια, τις απολύσεις, στην ενημέρωση του λαού για τη κρίση σε επιμέρους πτυχές, είναι κάτι που πολλές πολιτικές και κοινωνικές δυνάμεις θα μπορούσαν να το κάνουν, χωρίς να κάνουν ''εκπτώσεις''. Βέβαια θα έπρεπε να λερώσουν τα χέρια τους με πραγματικότητα. Σε ένα δεύτερο επίπεδο, είναι απαραίτητο να δημιουργεί κομμουνιστικό κόμμα φορέας ή πόλος (με διάφορες λέξεις), στο οποίο θα συγχωνευτούν υγιή στοιχεία οργανώσεων, κομμουνιστές, εργάτες κλπ. Η ύπαρξη του ΚΚΕ είναι ζωτικής σημασίας για να μην χαθεί αυτός ο ορίζοντας, μέσα στον ορυμαγδό των ημερών. Και βέβαια χωρίς τον κόσμο και τα στελέχη του ΚΚΕ δεν γίνεται τίποτα. Αντιμετωπίζω λοιπόν τη πρωτοβουλία του Πατέλη ως μέτωπο του πρώτου επιπέδου. Χώρια από το ότι το αίτημα για λαική κυριαρχία (προϋπόθεση ακόμα και της ''λαικής εξουσίας''), κατά τη δική μου ανάγνωση των πραγμάτων και της συγκυρίας θα έπρεπε να το συμπεριλάβει κάθε επαναστατικός φορέας (''δεύτερου'' επιπέδου), ανάμεσα στα άλλα πιο προωθημένα αιτήματα.<br /> Η πολιτική ουσία του ανηρτημένου κειμένου καταλαμβάνει μικρή από την έκταση, και θεωρώ πως το να αξονίζεται γύρω από μια κατηγορία περί αποστασίας είναι τουλάχιστον ατυχές. <br /> Και φυσικά όλα τα παραπάνω δεν μπορούν να αποκοπούν από το ποιά ''εναλλακτική'' έχουμε. Εδώ είμαι όλος αυτιά, γιατί ειλικρινά δεν ξέρω.Ονειρμόςhttps://www.blogger.com/profile/07034464827072786484noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8371510188285487889.post-62038414091507430132012-06-05T21:42:11.584+03:002012-06-05T21:42:11.584+03:00Κατ´ αρχήν Ονειρμέ επιτρεψέ μου μέσω αυτής της παρ...Κατ´ αρχήν Ονειρμέ επιτρεψέ μου μέσω αυτής της παράξενης συγκυρίας να σου εκφράσω το ενδιαφέρον μου για τα κείμενα που αναρτάς, αλλά και για τον τρόπο με τον οποίο προσεγγίζεις τα πράγματα. Προφανώς δεν συμφωνώ με πολλά, παρόλα αυτά διακρίνω πολλά ενδιαφέροντα στοιχεία στη σκέψη σου και απλά ήθελα να σου το πω. Στα καθ´ ημάς τώρα. Όπως σε κάθε κείμενο, έτσι και στο δικό μας είναι σημαντικό να διακρίνουμε τι υπάρχει ρητά στις γραμμές και τι υπονοείται μεταξύ τους. Είναι αλήθεια πως η κριτική μας κουβαλάει (και δικαίως) τα βάρη παλαιότερων συζητήσεων και συγκρούσεων στα πλαίσια των παλιών (και ανύπαρκτων πλέον) ομίλων. Είναι σωστό, όμως, σε μια κριτική να επηρεαζόμαστε από αυτά τα βιώματα; Η απάντησή μου είναι ανεπιφύλακτα "ναι". Ατελευταίας Λένιν, ο οποίος έγινε πολύ της μόδας τελευταία, θα φαινόταν παρανοικός στον τρόπο με τον οποίο ασκεί την κριτική του, αν δεν γνωρίζαμε όλο το context που τον οδήγησε σε μια τέτοια δριμύτητα. Το να μιλάς τόσο έντονα προς τα έξω, είναι ο καλύτερος τρόπος για να κοινοποιήσεις σε ένα ευρύτερο κοινό τι ακριβώς συμβαίνει στα ενδότερα μιας διαδικασίας και έτσι να προλάβεις τη μόλυνση του περιβάλλοντος από έναν οργανισμό που σαπίζει και υπάρχει ο κίνδυνος να συμπαρασύρει στο θάνατο κάθε τι ζωντανό που βρίσκει μπροστά του. Και ακριβώς αυτός είναι ο στόχος του κειμένου. Για εκείνα τα υγιή στοιχεία που δεν θέλουν να πεθάνουν, είμαστε εδώ για να συζητήσουμε και να ξεκαθαρίσουμε κάθε τι που μπορεί να μοιάζει "σκοτεινό". Όσο για τους ευεπίφορους στο θάνατο, είναι απλά τυχαίο το γεγονός ότι θα πεθάνουν από την επαφή με τα κακοφορμισμένα κατάλοιπα των πάλαι ποτέ ομίλων. Γενικά είναι στοιχεία που έχουν προσβληθεί από πολλές ασθένειες (παιδικές και μη) οπότε δεν με εκπλήσσει η μειωμένη άμυνά τους και η στωική επανάληψη των ίδιων παθών. Με συγχωρείς για την ιατρική ορολογία... Έχω όμως και το πλεονέκτημα, λόγω και του επαγγέλματος, να είμαι αναγκασμένος να αντιμετωπίζω καθημερινά την πραγματικότητα και να ζητώ λύσεις άμεσα και επιτακτικά και καθόλου στη θεωρία παρέα με την κουκουβάγια του Χέγκελ. Και να ζητώ στοιχεία εμπειρικά συνεχώς. Κι εδώ βασίζεται η προσέγγιση πάνω στο εγχείρημα της "πρωτοβουλίας" του Πατέλη. Σε τι διαφέρει από την αντίστοιχη πρωτοβουλία του ΕΠΑΜ; Σε ποια στοιχεία κριτικής και αυτοκριτικής βασίζεται; Τι το διαφορετικό κομίζει σαν αντίληψη, αισθητική και οργάνωση; Γιατί να μην την ξαναπάθει όπως παλιότερα; Ο Πατέλης έφυγε από το ΕΠΑΜ, όχι απλά χωρίς να πει κουβέντα για τα λάθη στρατηγικής που έκανε, αλλά δικαιολόγησε εξαρχής την επιλογή του υιοθετώντας το ίδιο σάπιο μικροαστικό και κάποτε και εθνικιστικό λεξιλόγιο του Καζάκη. Και τώρα έρχεται να κάνει μια πρωτοβουλία με τα ίδια υλικά, και με ευσεβή τον πόθο να είναι εκείνος που θα ενώσει όλες τις συνιστώσες και παραμάγαζα του κινήματος. Αν αυτό δεν λέγεται κινηματισμός τότε πως λέγεται; Αν δεν λέγεται εγκατάλειψη της στρατηγικής χάριν της μικρομεγαλοπολιτικής τότε πως λέγεται; Αν δεν λέγεται σύρσιμο πίσω από κάθε τερτίπι της επικαιρότητας και του κινηματικού μίντια τότε πως λέγεται. Αν δεν λέγεται πιστόλιασμα κάθε ίχνους μαρξισμού που μας έμεινε ακόμα στο κεφάλι τότε πως να το αποκαλέσω; Αν δεν είναι οπορτουνισμός το ονομά του βρες μου εσύ μια καλύτερη λέξη. Ε, είναι βαρύ μωρέ κι εμένα με θλίβει ακόμα περισσότερο αλλά εδώ έχουμε να κάνουμε με καθαρή αποστασία. Η οποία διαφέρει από τις κωλοτούμπες των ημερών μονάχα στο ότι προηγήθηκε καμία διετία πριν από τους σημερινούς ζογκλέρ της πολιτικής. Η εμπειρία είναι αμείλικτη λοιπόν και για μένα υπεραρκετή για να μπορώ να βγάζω ασφαλή συμπεράσματα. Σου έδωσα μονάχα κάποια στοιχεία αυτής της πικρής εμπειρίας που από ένα σημείο και μετά πήγε πίσω ατομικές και συλλογικές συνειδήσεις. Το υλικό είναι πλούσιο και αν χρειαστεί θα επανέλθουμε. <br /><br />Κυριάκος Ι.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8371510188285487889.post-89269671904806446662012-06-05T16:11:01.465+03:002012-06-05T16:11:01.465+03:00http://www.sfyrodrepano.blogspot.gr/2012/06/blog-p...http://www.sfyrodrepano.blogspot.gr/2012/06/blog-post_05.htmlFoithtiko Kinhmahttps://www.blogger.com/profile/09902314525070314261noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8371510188285487889.post-32672483166304941712012-06-05T02:36:35.388+03:002012-06-05T02:36:35.388+03:00Βέβαια γράφεις πως η σοσιαλιστική λογική επαναστατ...Βέβαια γράφεις πως η σοσιαλιστική λογική επαναστατική δεν θα γίνει ορατή εδώ και τώρα, ότι περνά από διάφορες φάσεις, κ.ο.κ. Παραμένει όμως το ερώτημα, πέρα από την ανάπτυξη της θεωρίας, τί να κάνουμε. Σε αυτό το ερώτημα δεν βλέπω να δίνεται κάποια διέξοδος.Ονειρμόςhttps://www.blogger.com/profile/05128723681228596310noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8371510188285487889.post-42924263178964308512012-06-04T23:11:43.551+03:002012-06-04T23:11:43.551+03:00Πράγματι, για τον Λούκατς η κουκουβάγια πετά το κα...Πράγματι, για τον Λούκατς η κουκουβάγια πετά το καταμεσήμερο (''Ιστορία και Ταξική Συνείδηση). Αλλά στη προκειμένη περίπτωση, σύμφωνα με εσάς τους ίδιους, δεν υπάρχει επαναστατική θεωρία. Και έτσι όπως τίθεται από εσάς το ζήτημα, αδύνατο να διαγνώσουμε την ''αλήθεια'' και το ''σφάλμα'' των αντιφάσεων το καταμεσήμερο. Ίσως άγρια μεσάνυχτα, ή ξημερώματα της επόμενης μέρας. <br />Δεν κατάλαβα την απάντησή σου, όσον αφορά τον δεύτερο πόλο, και πρέπει να γίνει κουβέντα αν έχουμε μια ''λογική σοσιαλιστική επαναστατική'', εφόσον πιστεύετε ότι δεν υπάρχει επαναστατική θεωρία, και βέβαια πιστεύετε πως δεν μας καλύπτει το κεκτημένο του κλασικού μαρξισμού (αφού θα μας δώσει, γράφετε, τις οργανώσεις που ήδη έχουμε, οι οποίες δεν ξέρουν τί να κάνουν και απλά αμύνονται). Πώς τότε έχουμε διαθέσιμο έναν πόλο που αποτελεί ''λογική σοσιαλιστική επαναστατική'' επιλογή? Όσα γράφεις έρχονται σε απόλυτη αντίφαση με το κείμενο, αντίφαση όχι ''πραγματική'' αλλά προκύπτουσα μέσω μιας λογικής ασυνέπειας. Αν υπάρχει πόλος που μας δίνει τη λογική σοσιαλιστική επαναστατική προοπτική, αν υπάρχει οργάνωση που μπορεί να οργανώσει ταξικά το σύνολο της εργατικής τάξης (πράγμα που θα ενοχλούσε, όπως λες, τους αριστερούς σοσιαλδημοκράτες) και να μας οδηγήσει λογικά, δηλαδή επιστημονικά, στο δρόμο προς το σοσιαλισμό, αν υπάρχουν όλα αυτά, τότε το κείμενο που έχει αναρτηθεί μου είναι απλά ακατανόητο.Ονειρμόςhttps://www.blogger.com/profile/05128723681228596310noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8371510188285487889.post-65584695339775117372012-06-04T23:08:59.284+03:002012-06-04T23:08:59.284+03:00Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.Ονειρμόςhttps://www.blogger.com/profile/05128723681228596310noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8371510188285487889.post-29946307106302728692012-06-04T18:19:56.894+03:002012-06-04T18:19:56.894+03:00Εγώ θα έλεγα τα εξής. Ότι η γλαύκα της Αθήνας πετά...Εγώ θα έλεγα τα εξής. Ότι η γλαύκα της Αθήνας πετάει το σούρουπο δεν είναι ακριβής φράση, εγώ θα έλεγα πως κατά τη διάρκεια μιας διαδικασίας εκδηλώνονται οι αντιφάσεις και στο τέλος της μπορούμε πλέον να της δούμε με το ποιο ξεκάθαρο τρόπο (λίγο πρόχειρα το έγραψα αλλά νομίζω γίνεται κατανοητό). Από αυτήν την άποψη έχουμε ήδη δει πάρα πολλά πράγματα του που οδήγησε το “μέτωπο εδώ και τώρα” με τις απόψεις που εκφράστηκαν από διαφόρους “αριστερούς” μέχρι στιγμής. Δεν είναι ανάγκη σώνει και καλά να φτάσουμε στο τέλος του, έχουμε δει πολλά μέχρι στιγμής. Από αυτήν την άποψη (και εδώ αναφέρομαι σε σχηματισμούς που δημιουργήθηκαν πριν κάποιους μήνες), όταν αναφέρεσαι σε θέματα διαφθοράς- πολιτικού κατεστημένου κλπ κλπ με κύριο σκοπό να πάρεις μικροαστούς (γιατί εργάτες τους παίρνεις με άλλους τρόπους), τότε μικροαστιμούς θα κάνεις, μικροαστικά φαινόμενα θα δεις. Δεν γίνεται λοιπόν να κάθεσαι και να λες “συμφωνώ με τα αιτήματα, διαφωνώ με τους μικροαστισμούς”, αυτό είναι χαζό και σχεδόν οπαδικό. Όταν γίνονται τέτοια πράγματα πως είναι δυνατόν να μην διαφοροποιηθείς; <br /><br />Όχι δεν συμφωνώ με τον τρόπο όπως τα έθεσες. Έχουμε από την μια μια πρόταση αστική-σοσιαλδημοκρατική που λέει να βγούμε από το ευρώ, και να υποτιμηθεί το νόμισμα, έτσι ώστε ναι μεν να πεινάσουμε λίγο παραπάνω, αλλά την ίδια στιγμή το κεφάλαιο θα γίνει ποιό ανταγωνιστικό και άρα θα αναπτυχθεί (δεν συζητάω καν τι και πως τελικά είναι πραγματοποιήσιμο), και μια λογική σοσιαλιστική επαναστατική που κατά τη γνώμη μου δεν περνάει από τον “κομμουνιστικό πόλο” εδώ και τώρα, αλλά έχει διάφορες στιγμές αυτή η διαδικασία, συμπεριλαμβανομένης της ανάπτυξης της θεωρίας, αλλά όχι μονάχα αυτής. Πχ. ο πρώτος πόλος μπορεί να εκνευρίζεται με την προσπάθεια του ΚΚΕ να αναπτύξει το εργατικό κίνημα και ως εκ τούτου να μπαίνουν ποιο εργατικά - ταξικά τα ζητήματα (και κατά τη γνώμη μου η συμμαχία με τα μικροαστικά στρώματα να γίνει με εντελώς διαφορετικούς όρους από την συμμαχία στο εδώ και τώρα), αλλά ο άλλος πόλος δεν μπορεί παρά να το βλέπει ως μια θετική στιγμή σε αυτόν τον αγώνα. Λογική του “εδώ και τώρα, τα πάντα όλα” σώνει και καλά για να δούμε την πορεία της στιγμής εγώ δεν αναγνωρίζω.Κ.Μ.https://www.blogger.com/profile/09282151914863803818noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8371510188285487889.post-89515155730987587292012-06-04T17:01:39.916+03:002012-06-04T17:01:39.916+03:00@Κ.Μ
Εγώ μίλησα για ό,τι διάβασα στο κείμενο. Όπ...@Κ.Μ<br /><br /> Εγώ μίλησα για ό,τι διάβασα στο κείμενο. Όπως είπα αν κάποιος πιστεύει ότι είναι ανέφικτη η σοσιαλιστική επανάσταση καθώς δεν υπάρχει τακτική και στρατηγική αντίστοιχη των ημερών, καταλήγει να αναγνωρίζει ως μόνη δυνατή ανταπάντηση των εργαζομένων μια εξέγερση ''παλαιού'' τύπου, η οποία μπορεί απλώς να αναμορφώσει τη κοινωνία σε καπιταλιστικά πλαίσια με μόνα αιτήματα τη λαϊκή κυριαρχία κλπ. Αν επαρκεί το επίπεδο της υπάρχουσας γνώσης για μια πετυχημένη κομμουνιστική τακτική και στρατηγική, τότε από τις υπάρχουσες δυνάμεις πρέπει να συγκροτηθεί κομμουνιστικός πόλος, ο οποίος θα μπορούσε να πετύχει. Ενδιάμεση συνεπαγωγή δεν υπάρχει, αν θέλουμε παράλληλα να αντισταθούμε στο Μνημόνιο. Πρέπει να παλέψει κανείς είτε για σοσιαλιστική επανάσταση είτε για αστική-''σοσιαλδημοκρατική'' εξέγερση (ή ''εθνικοαπελευθερωτική'', δημοκρατική κλπ). <br /> Και εγώ συμμετέχω στο φοιτητικό κίνημα, αλλά νομίζω πως δεν εννοώ αυτό μιλώντας για οργανωμένη δράση και πράξη. Όσο για το ΚΚΕ, πρέπει να προστατευτεί από λυσσαλέες αντικομμουνιστικές επιθέσεις, ωστόσο οι θέσεις του δεν νομίζω ότι είναι όσο κρυστάλλινες θα έπρεπε. Βλ. εδώ http://takseis-ithikh.blogspot.gr/2012/05/blog-post_02.htmlΟνειρμόςhttps://www.blogger.com/profile/05128723681228596310noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8371510188285487889.post-5999742176209776832012-06-04T13:54:48.351+03:002012-06-04T13:54:48.351+03:00Ονειρμέ, καμιά φορά μη γνωρίζοντας καταστάσεις η κ...Ονειρμέ, καμιά φορά μη γνωρίζοντας καταστάσεις η κριτική γίνεται σε εντελώς λάθος πλαίσια. Όχι, σε καμία περίπτωση δεν είπε κανείς να παρατήσει κανείς τον αγώνα και να ασχοληθεί αποκλιστικά με την θεωρία. Άλλωστε το blog φοιτητικό κίνημα αποτέλεσε την ζωντανή απόδειξη περί του αντιθέτου (η μνήμη χρυσόψαρου είναι ένα ακόμα πρόβλημα της αριστεράς). Η προσωπική μας στάση στους αγώνες επίσης, βεβαίως δεν υπάρχει κανένας λόγος να γνωρίζει κανείς τι και πως έχουμε κάνει. Ο χαρακτήρας του κειμένου είναι να αποδείξει, αυτό που λέγεται στην σημερινή τρέχουσα ορολογία τις “κολοτούμπες” που γίνονται κυριολεκτικά χωρίς αρχές. Άλλο πράγμα να λες που δίνεται η έμφαση, και άλλο πράγμα να λες “κάνουμε αποκλειστικά αυτό”. Όσο για το ΚΚ εμείς προσπαθούμε να έχουμε καλή σχέση με αυτό, ιδιαίτερα σήμερα που έχει τόσο κρύστάλλινες θέσεις, παρά τις όποιες διαφωνείες μας.Κ.Μ.https://www.blogger.com/profile/09282151914863803818noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8371510188285487889.post-22463331611513185122012-06-04T09:49:15.571+03:002012-06-04T09:49:15.571+03:00Η θεωρητική δουλειά πρέπει να γίνει παράλληλα, και...Η θεωρητική δουλειά πρέπει να γίνει παράλληλα, και για κάποιους ίσως πρέπει να είναι άγουσα δραστηριότητα. Μέχρι τότε, και αν δεν θεωρεί κάποιος ότι μπορεί το ΚΚ Ελλάδας να προσφέρει τα στοιχειώδη, πρέπει να προσφέρει ο ίδιος και να συμβάλλει στην ταξική ενότητα των εργαζομένων, στην ανάπτυξη της συντροφικότητάς τους και στην υλική επιβίωσή τους. Γιατί η θεωρητική δουλειά, ανάπτυξη κλπ, έχει σαν υλική βάση κάποιο χορτασμένο στομάχι, και αυτοί οι ''χυδαίοι'' υλισμοί του Μπρέχτ έχουν μια σημασία ειδικά σήμερα.<br />Προσέξτε την απόσπαση από τη πραγματικότητα. Κατά τα άλλα όποιος έχει κάτι να προσφέρει στη θεωρία, να εργαστεί και να το δώσει όσο το δυνατόν νωρίτερα, έχοντας επίγνωση των πιο ουσιαστικών θεωρητικών προβλημάτων. Μέχρι τότε, καλό είναι να επιδεικνύει κανείς ταπεινότητα. <br />Ξέχασα να πω ότι παρέστην στην ημερίδα, με εισήγηση για το αστικό δίκαιο και το πώς η ''λαϊκή κυριαρχία'' του αστικού συντάγματος είναι ψευδεπίγραφη, αν και μπορεί να λειτουργήσει σαν αίτημα-κρίκος, από τη στιγμή πχ που το αστικό σύνταγμα δεν μπορεί να επιτρέψει ούτε με αναθεώρηση την ανακλητότητα των αντιπροσώπων, βάζει αναγκαστικά την ''διάκριση'' των εξουσιών κλπ κλπ.Ονειρμόςhttps://www.blogger.com/profile/05128723681228596310noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8371510188285487889.post-20036127495325264662012-06-04T09:46:24.404+03:002012-06-04T09:46:24.404+03:00Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.Ονειρμόςhttps://www.blogger.com/profile/05128723681228596310noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8371510188285487889.post-18852998891620097562012-06-04T09:43:09.358+03:002012-06-04T09:43:09.358+03:00Το κείμενο που γράψατε κατά τη γνώμη μου δεν εξυπη...Το κείμενο που γράψατε κατά τη γνώμη μου δεν εξυπηρετεί καν με το καλύτερο δυνατό τρόπο αυτό που (θα) θέλατε να αποδείξετε. Εκκινεί από μία θέση που πρέπει να διατυπωθεί ξεκάθαρα: δεν υπάρχει επαναστατική (επιστημονική) θεωρία περί του κοινωνικού όλου, οπότε πρέπει να κλειστούμε στα σπίτια μας και να διαβάσουμε, μακριά α)από τις υπάρχουσες κομμουνιστικές, αριστερές κλπ οργανώσεις, β)από οποιαδήποτε άλλη συσπείρωση. Κάλλιστα λοιπόν θα μπορούσε να σκεφτεί κανείς: αφού δεν υπάρχει επαναστατική-κομμουνιστική θεωρία, δεν μπορεί να υπάρξει κομμουνιστικός μετασχηματισμός (λέτε πως αυτό δεν είναι τοπικό, αλλά παγκόσμιο φαινόμενο, εννοώ τη ζωτική έλλειψη της θεωρίας). Με αυτή τη λογική όμως, αφού δεν υπάρχει δυνατότητα κομμουνιστικού μετασχηματισμού, συνηγορείτε πως το καλύτερο που μπορεί να κάνει κανείς είναι να κυνηγήσει μια ''πρώιμη σοσιαλιστική επανάσταση'', ή μάλλον, επειδή ο σοσιαλιστικός της χαρακτήρας είναι αδύνατος, να κυνηγήσει μια εξέγερση με εθνικοπατριωτικό πρόταγμα παλαιών εποχών, ή με αίτημα τη ''λαϊκή κυριαρχία''. Αφού λέτε έλλειψη κομμουνιστικής θεωρίας=έλλειψη δυνατότητας κομμουνιστικού μετασχηματισμού, μόνος κοινωνικός μετασχηματισμός μπορεί να είναι μια ''προοδευτική'' αστική επανάσταση, ένας εκδημοκρατισμός, μια ''λαϊκή κυριαρχία''. Αν ΚΑΙ αυτό είναι αδύνατο, τότε πρέπει να υπομείνουμε το Μνημόνιο και τις συνέπειες της καπιταλιστικής κρίσης, εμείς που μένουμε στην Ελλάδα. <br /> Αν μου διάφυγε κάποια συνεπαγωγή και η πρότασή σας μπορεί να ισοδυναμεί με ο,τιδήποτε άλλο, τότε καλό θα ήταν να την καταθέσετε.<br /> Δεν ξέρω τί θα μπορούσε να χαρακτηριστεί αποστασία. Παραπέμπει βεβαίως στον Κάουτσκυ. Ή σε μια λογική του ''ώριμου φρούτου'', ή σε μια νομιμοποίηση της τάσης φυγής να ''λερώσουμε τα χέρια μας με την πραγματικότητα'', όπως φαίνεται ότι κάνετε εσείς. Η κουκουβάγια της γνώσης θα πετάξει το σούρουπο. Μέχρι τότε αν πρέπει ο ένας να απαντάει στον άλλο, καλό θα ήταν να προτάσσει τη δική του συμβολή. Αν κάθε προσπάθεια εξόδου από την καπιταλιστική κρίση ξέρετε από τώρα ότι οδηγεί με μαθηματική ακρίβεια στο κενό, καλύτερα να ψηφίσουμε την τάξη και την αρμονία της σχεδιασμένης-''ελεγχόμενης'' ''δημιουργικής'' καταστροφής του κεφαλαίου, έναντι της απότομης καταστροφής που θα προσφέρει η δική μας μάταιη προσπάθεια. Όπως μάλιστα λέτε, στην καλύτερη περίπτωση είμαστε χαμένοι από χέρι. Και μάλιστα δεν φαίνεται να υπάρχει κατά τη γνώμη σας κάποια άλλη διέξοδος πέρα από το... διάβασμα.<br /> Σωστά, διαβάζουμε. Αλλά αν περιμέναμε να τελειώσουμε, δεν θα τελειώναμε ποτέ. Έπρεπε πχ ο Μάρξ να περιμένει να τελειώσει όλο το ερευνητικό του πλάνο, ή τουλάχιστον να τελειώσει το πρώτο του μοναχά μέρος, δίνοντας μας τους τόμους του Κεφαλαίου και των θεωριών για την Υπεραξία ολοκληρωμένους. Αλλά και πάλι θα έλειπαν όλα τα άλλα, οικογένεια, κράτος, διεθνείς-διακρατικές σχέσεις, ''εποικοδόμημα'' γενικά, άρα και βάση ως ρεαλιστικό θεμέλιο κάποιου εποικοδομήματος, άρα σχεδόν...τίποτα. Για τον δε Λένιν, αυτός με τον ''Υλισμό και Εμπειριοκριτικισμό'' δεν έπρεπε να κάνει βήμα. Αλλά θα μου πείτε, πολύ κακή η σύγκριση. Υπάρχουν τεράστιες διαφορές. Πάντα υπάρχουν. Εν πάσει περιπτώσει, αν έχετε να δώσετε εσείς οι πέντε κάτι σημαντικό, δώστε το στον εργαζόμενο λαό, ελπίζω μόνο ο λαός να έχει επιβιώσει τουλάχιστον μέχρι τότε.Ονειρμόςhttps://www.blogger.com/profile/05128723681228596310noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8371510188285487889.post-67176941750464129752012-06-04T02:48:46.651+03:002012-06-04T02:48:46.651+03:00Χα χα,κληρονόμοι του Βαζιούλιν.Κάντε scan και την ...Χα χα,κληρονόμοι του Βαζιούλιν.Κάντε scan και την διαθήκη του μάγκες.Anonymousnoreply@blogger.com